Att mäta sin affär, inte myslikes

Nu är det höst! Och det är det många som ska dra upp nya riktlinjer, målsättningar, mätpunkter och andra viktiga strukturer.

Jag brukar varje höst vilja sammanfatta läget med ett enda hejdundrade supertip – eller superspaning snarare – här kommer denna hösts tips:

 

Glöm inte att framgång i sociala medier som inte kan sättas i direkt relation till affärsmässig framgång inte betyder framgång.

 

Vad vill jag säga med det här? Jo, men att vi fortfarande 2019 övervärderar en massa framgångsparametrar i sociala medier som viktiga fast de oftast helt och hållet saknar betydelse. Det är t ex sällan givet att många followers och högt engagement också betyder affärsmässig framgång. Helt enkelt därför att de oftast inte sitter ihop ELLER de kan inte bevisa varandras värde och effekt. Exempel:

 

Ett företag som är superduktiga på att driva engagement i social medier är ofta duktiga på att skapa och distribuera innehåll som driver engagement i social medier. Väldigt sällan står det det i direkt korrelation med produkten, varan eller tjänsten man vill sälja, eller andra rimliga mål med marknadsföring.

 

Jag vill också säga, till min egen business nackdel egentligen, att vet ni – det är krångligt med marknadsföring nu för tiden. Och det finns faktiskt ingen generallösning på någonting. Trösterikt så tillvida att man kan sluta leta efter just det. Sluta ha ångest över att inte hela tiden ”vara på tårna för nya trender”. För nej – slutet på regnbågen är vare sig influencer marketing, programmatic buying, OOH revival, Facebook canvas eller någon annan microlösning. Att leta efter det är som att tro att det finns ett enda enskilt livsmedel som man kan mölja i sig som därmed löser alla andra dåliga kostval. För att strössla gojibär på morgongröten minskar alltså inte risken för cancer nämnvärt. Tvärtom är det den stora bilden som gäller och tricket är att titta brett, men mot bakgrund av att mäta otroligt smart och att mäta EFFEKT PÅ AFFÄR. Inte mys-likes på en fin sommarbild.

 

Mot bakgrund av detta är det väldigt spännande att Facebook  nu brandar om sina appar. Som vanligt släpps nyheten innan några som helst detaljer om hur – men man kan ana att man satsar på att samla alla lösningar i ett och samma universum, där allt går in i varandra, dvs på ”samma” plattform både chattar man, handlar man, planerar fest, surfar, lägger upp sina bästa recept, dejtar och nätverkar. Tänk på det ett slag när man som marknadsförare skiljer på det ena och det andra. Nejnej, den här avdelningen jobbar  med content, på plan två sitter gänget som sköter annonser. Not the way of the future…. Börja öva redan i höst! Gå ner på tvåan direkt och snacka content! Släng alla KPI-rapporter som innehåller engagement rate på vägen ner.

Bl a här kan man läsa mer om man är extra sugen:

https://www.adweek.com/digital/a-rebrand-will-soon-remind-people-that-instagram-and-whatsapp-are-from-facebook/

Vi hörs väl innan höststormarna?

 

/