En hjärnforskares inflytande över era medieplaner

Den här hjärnforskaren Anders Hanson, eller läkare kanske han är, som sommarpratade idag. Han sa flera intressanta grejer, men en som var särskilt relevant för sådana som oss är att den valuta som är allra mest värd på det stora vida internet är – vår uppmärksamhet. I Anders resonemang så handlar det om att vår uppmärksamhet ständigt är delad eftersom mobiltelefonen etc, men det finns andra dimensioner i det där. Som har med reklam att göra.

 

Det är helt otroligt svårt att få folks uppmärksamhet. Alltså så svårt så när vi eventuellt får den så kommer ändå ingen ihåg vem, vad eller hur. Jag minns för bara några år sedan när ”thumb stopping content” var en grej som hjälpte. Alltså sprängstoff, överraskningar, sinnessjukt bra eller bara ”disruptive” content. Det gick så långt så vi hade en galenpanna som hoppade fallskärm från typ månen till förmån för ett företags reklam. Den nivån. Nu. Hjälper det inte ett skit. Det finns så mycket mindblowing content på internet att vi hinner inte ens ta in allt det. NÄR ska vi ta oss ner till det innehållet som kanske inte alls är mindblowing? Det innehållet som vi alla har så otroligt mycket av i en bildbank med lösenord. Då har vi inte ens börjat prata om det mest usla innehållet. Det som någon skapat i tron om att vi måste serva internet med MER innehåll för att det finns följare som kräver det.

 

Svaret på det här är som vanligt relevans. Att det inte handlar om att vara mindblowing utan om att vara relevant och därmed träffsäker i den målgrupp som det kan tänkas vara relevant för. Och ju fler vi försöker vara relevanta för samtidigt desto mindre mindblowing är upplevelsen.  För alla.

 

Anders resonemang säger mig att vi inte direkt går andra tider till mötes. Det kommer inte finnas något nytt stort reachmedium, det kommer fragmentariseras sönder och samman i miljontals partiklar där ingen har tid, där ingen törstar efter mer innehåll och där själva de digitala plattformarna där vi spenderar vår tid inte ens exponerar oss för sådant som vi inte själva gett uttryck för att vi är intresserade av.

 

Anders Hanson ändå – förmodligen helt omedeveten om att hans resonemang borde förändra mången redan godkända medieplaner här i höst.

 

Tycker för övrigt att Hanson också pratar vettigt om det faktum att vi borde logga ur ibland. Lämna telefonen och göra något analogt. Som att äta middag ihop. Det är inte så jädra tokigt faktiskt…