Instagram släpper ny logisk funktion

Ok, så nu meddelar Facebook (Instagram) att varumärken kan börja köpa räckvidd via influencers kanaler. Alltså- Libresse kan teoretiskt sett köpa media i Zara Larssons konto. Det är en naturlig följd av att inte heller influencers har en tillfredsställande organisk räckvidd. Och vi har ännu inte sett början av den utvecklingen, om du frågar mig. Det borde helt enkelt vara ett krav på ett influencersamarbete att köp av utrymme ingår som en del av överenskommelsen. Det finns ingen annan utväg. Det handlar inte längre om att t ex innehållet borde vara bättre och DÅ kommer det synas för fler – det handlar om att alla måste betala som grund, därefter följer en rad andra parametrar som avgör priset på sagda utrymme. Jag gillar sådana här förändringar och nysläpp – det är så logiskt och därmed enkelt att förstå! Det tangerar också tre rimliga om än mycket övergripande råd till alla som tänker engagera sig i influencer marketing:

 

Ingenting är lösningen på allt

Det är, precis som med alla andra medieköp, en del i en helhet. Jag kan inte komma på en enda helhetslösning för någon typ av problem när det kommer till medieköp. Man behöver med största sannolikhet fragmentarisera sina medieköp på precis samma sätt som användares mediebeteende är fragmentariserat. Det är en bra ledstjärna när man arbetar med influencer marketing också. Gjort på rätt sätt kan det vara en fantastisk aktivering, eller ett komplement – men det är ingen generallösning.

 

Följare betyder ingenting

Följarskara är snart sagt lika meningslöst för influencers som för varumärken. Att gilla någonting på internet är en färskvara. Det är också fruktansvärt logiskt. Om jag precis har köpt en tv är jag inte jätteintresserad av att läsa mer om olika tv-alternativ i två år tills det är dags för mig att köpa en ny tv. På samma sätt finns det många incitament för följare att börja (och sluta) följa en influencer och det är inte alls säkert att hela följarskaran växer med den här personen och ständigt utvecklar en djupare relation med hen. Kort sagt – övervärdera inte följare vare sig antal eller kvalitet på följare.

 

Allt är köpt

Denna tanke har de flesta redan förlikat sigm ed – men kan vi inte bara enas om / upprepa mantrat att ingenting är finare eller fulare bara för att det ligger pengar bakom. Det är en förutsättning för att nå ut, det är så som plattformarna fungerar – för både dåre och direktör. Det finns inga undantag. Vill du nå rätt målgrupp kostar det pengar och nej, målgruppen tycker inte att det är irriterande eller mindre trovärdigt för att utrymmet är köpt. Däremot är det irriterande om det inte är målgruppsanpassat. Som idag när jag fick ett mail från en säljare som undrade om jag också var trött på dyra och krångliga sociala medier-byråer. Det var te x inte så målgruppsanpassat.

 

Hej på er! Lycka till!