En delete-funktion få kommer utnyttja

Vi kan förvänta oss en tid framöver där Facebook släpper mer och mer detaljerad info om hur omstrukturering av Facebook till en ”more privacy focused platform” faktiskt kommer att se ut. I ett första steg vet man aldrig i detalj vad eller hur förändringarna faktiskt blir i praktiken.

Nu vet vi alla fall att man efter lång väntan släpper funktionen att användare kan radera sin datahistorik. Alltså inte bara radera sitt senaste inlägg utan sina spår, som i så fall skulle t ex omöjliggöra retargeting. Maj gad tänker ni – det är lika bra att lägga all deg  på out of home. Men nej. Här är tre anledningar till att den här funktionen mest är läppstift på en gris:

 

  1. Facebook har, genom åren, släppt många olika funktioner och sätt för användare att anpassa sina konton på ett sätt som skulle göra annonsering i princip värdelös. Man kan t ex finjustera (nåja) sin newsfeed med en rad olika funktioner. Men grejen är att ingen ju faktiskt gör det. Dessutom skulle man ju få hålla på som en dåre hela tiden att anmäla, avprenumerera och dölja sådant man inte vill se. Historien har visat att användare helt enkelt inte gör det. Inget tyder på att det blir någon större skillnad nu, särskilt inte eftersom folk surfar allt mindre i de appar där ens digitala spår är som mest tydliga för användaren själv (Newsfeed).
  2. Det enda den här uppdateringen innebär är att radera historik, det går alltså inte stänga av funktionen att lämna avtryck digitalt. Och alla som arbetar med t ex retargeting vet ju att den enda data som överhuvudtaget räknas är den SENASTE datan. Att användare skulle hålla på och radera sin historik efter varenda googling och surfsession är helt enkelt inte sannolik.
  3. Facebook har släppt funktionen som ett led i påtryckningar kring det här med lagring av data, men det är inte som att det här frontas överst i apparna. Du måste in i ganska avancerade settings för att hitta funktionen. Där kan man för övrigt också hitta en rad andra avancerade funktioner som ingen använder…

 

Ni kan simma lugnt in lake retargeting således.

 

//