Instagram slopar likes count

Även om den värsta hypen har lagt sig så finns det fortfarande något kittlande och härligt med likes, comments och shares, eller hur? Och det är väl klart att man hellre tar dem än att det ekar tomt i underkanten? Och om man nu ändå blir glad av dem så kan de väl lika gärna bli fler? Och under ytan lurar också den hemliga drömmen om att bli viral. Om att få så inihelvete många likes att alla ba – h e r r e g u d – du är ett sociala medier-geni!

 

Idag släpptes, vad som väl mest kan liknas vid ett rykte, om att Instagram nu ska dölja antal likes på poster. Ni förstår väl att det inte är taget ur luften? Att det beror på att likes och comments inte säger så mycket om hur posten har presterat. Kort och gott för att den målgrupp som faktiskt använder likes och comments inte är synonymt med den målgrupp som använder plattformen.

 

Detta ser jag som ytterligare ett tecken på att det nu, en gång för alla, är dags att släppa fokus på engagement. Engagement i form av likes, comments och shares definierar inte framgång i något socialt medium. Lek åtminstone med den tanken! Och glöm inte dessa tre mycket viktiga insikter:

 

Inte synonymt med användande

De allra, allra flesta användare av de största sociala medie-plattformarna använder inte likes, comment och shares som ett uttryck för sina åsikter. Det betyder också, som jag nämnde ovan, att användare av sociala plattformar inte är synonymt med ett liksidigt beteende.

Utan att veta siffror är det väldigt många som benämns som,  och också är, användare av Facebooks fyra plattformar som inte använder eller ens besöker den eller de plattformar som medger likes, comments och shares. Det kan lika gärna vara ett besök på WhatsApp eller Messenger som utgör användandet. Det måste man helt enkelt ha i sin strategi. Och det är viktigare än ”hur ökar vi engagement”.

 

Dålig annonsplacering

Reach uppbyggt på organisk räckvidd som i sin tur bygger på engagement innebär per definition den absolut sämsta annonsplaceringen. Skälet till det säger sig självt. Nothing of value is for free… Dessutom går du miste om alla data som ska leda dig vidare till nya affärsmässiga framgångar. Dålig annonsplacering är helt enkelt likställt med dålig affärsnytta.

 

Var smart med knappa resurser

Fokuset på engagement riskerar att ta överhanden över vilken klok person som helst. Man hamnar i våldet på algoritmen och missar väldigt ofta skogen för alla träd. Facebook är en databas med data om sina användare som du som annonsör ska utnyttja på alla tänkbara sätt. Att lägga mest energi på hur man ökar engagement är ett förminskande av den output du kan få om du börjar klappa plattformen medhårs…

 

 

Jag vet för all del att väldigt många nu suckar och säger – men gud jag vet vad hon tjatar. Säg gärna till då. De flesta tappar fortfarande kaffet i knät när jag säger att de aldrig mer i livet behöver publicera en post i en Facebookfeed.

 

Lycka till ändå till precis alla!