April, april

Det var första april det… Det tar mig alltid några dagar att smälta inrycken från dagar med sk ”viral potential”.

Ni som följer mig vet vid det här laget varför jag inte gillar dagar med ”viral potential” och även om jag är fullt medveten om att min tröttma här är HÖGST personlig ska jag ändå återbesöka ett par argument som kanske gör att vi kan passera nästa tillfälle med mera värdighet och mindre snedsteg som vi får sota för när det blir ”vardag” igen.

 

Att arbeta strategilöst är ofta resultslöst också

Det finns naturligtvis undantag – Burger Kings veganska Whopper nådde ju ut finfint – men de allra flesta aprilskämt och dess motsvarigheter är inte bara tramsiga – de är också helt strategilösa. Det vill säga utformade ENBART för att få många likes med väldigt lite förankring i vad man faktiskt vill säga och uppnå med sin kommunikation i övrigt. Jag vill inte gå in på specifika exempel, men ni som hänger på internet såg själva de tossiga produktnyheterna som kanske, kanske passerade på någon plattform. De allra flesta obemärkt.

 

Strategilös snabbhet är också en risk

Att arbeta strategilöst har också ett pris. Det sammanfattas väl egentligen bäst som att strategilöst är lika med inte särskilt genomtänkt. Det här kanske var lite otur när man tänkte t ex:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd0M2w/sos-alarm-far-kritik-efter-aprilskamt

 

Och igen – noll förankring i vad man som varumärke vill stå för och nå ut med för typ av kommunikation och budskap. Enbart ”viralt”.

 

Likes är inte gåtans lösning

Sedan det här med likes. Ni vet va – att väldigt få kvarvarande användare faktiskt använder likes, comments och shares på sociala plattformar?  OAVSETT hur kul, intressant och egobekräftande innehållet är. Att tillverka inlägg som syftar till att få många likes lyckas man med om man tilltalar den målgrupp på internet som fortfarande använder dessa knappar. Och ju fler som klickar desto fler likasinnade exponeras inlägget för. Men det betyder samtidigt att inlägget INTE exponeras för den målgrupp som INTE använder de här uttryckssättet som sitt sätt att visa uppskattning. Är ni med?

 

Så inför Valborg, midsommar, första maj, jul och vad ni vill. Börja tänka nu! Lägg in det i strategin, strunta i likes, gör en tight distributionsplan med spridning över flera kanaler och äg ert eget budskap istället för att hemfalla åt en numera uråldrig tro på att virala poster är svaret på någonting som har med framgångsrik marknadsföring att göra.

 

Så – nu har jag släppt det här för  denna gång!

 

//