Vår samtid

Så NK ska marknadsföra sin nya saluhall och tänker anordna en lunch i ett skyltfönster tillsammans med influencers och utvalda gäster. Men det lägger man nu ner efter kritik om att det finns hemlösa runt NK som inte får någon mat. Det är alltså ett hån mot hemlösa, utsatta och hungriga. Jag måste säga – vad är det som pågår… Är inte hela den ultralyxiga saluhallen i så fall ett hån mot hemlösa och utsatta? Jag var t ex på östermalmshallen igår och köpte 10 honungstomater för 55 kronor. Det är väl i så fall ett hån mot. Ja, allt.  Här är i alla fall tre trösttips till varumärken så man slipper pudla:

1.

Riskanalysera

Innan vi publicerar – riskanalysera. Vems tår riskerar vi att trampa på och hur agerar vi då? Tänk igenom alla tänkbara scenarier och planera för åtgärd utifrån det.

 

2.

Have some pride

Lex Nike Kaepernick här då. Om man sticker ut hakan – bestäm innan att ni tänker stå med enad front i detta. Vi har diskuterat igenom detta och vi står vårt kast trots kritik. Om man strategiskt förankrat sina aktiviteter ska man inte behöva plocka ner kampanjer och backa. För kritik? Det är en del av att kommunicera idag. Och det är ok att inte hålla med om kritiken. Det är ok att motargumentera och säga att en lunch i ett skyltfönster givetvis inte är ett hån mot utsatta människor, för det kan väl ingen på riktigt tro var avsikten…

 

3.

If no one hates it no one loves it

Så enkelt. Kritik är en del av själva upplägget. Alla kan inte älska allt. Tvärtom lever vi i en tid när det ligger i själva sakens natur att negativ och positiv feedback är en en del av all kommunikation. Vi måste lära oss att leva med det. Negativ kritik betyder inte att kommunikationen är dålig eller skadlig.