Kompetensen ingen vill betala för

Facebook fyller 15 år i år. Det betyder 15 år sedan sociala medier på allvar förändrade allt. För det har det onekligen gjort. Även om det naturligtvis också växt ihop med annan utveckling som i sin tur förändrat vårt beteende och därmed marknaden. Alla förstår vad jag menar här. Att vår personliga och sömlösa integration med internet förändrat allt ifrån hur vi kommunicerar, hur våra relationer med andra människor ser ut, hur vi konsumerar media och information, hur vi uttrycker oss själva och hur vi vill bli bemötta (personligt).

15 år är ändå lång tid även om utvecklingen gått stegvis och därmed gått både snabbt och långsamt. Men jag anser ändå att vi måste, i den mån vi gör det fortfarande, sluta prata om en digital revolution som är på väg. Herregud, wake up and smell the coffee. Den har för länge sedan redan hänt, det är vår anpassning som släpar.

 

Och det må vara hänt, jag FÖRSTÅR varför anpassningen släpar, det finns massor med anledningar, men en är definitivt att det är väldigt svårt att förändra sig lika snabbt som marknaden nu för tiden rör sig. Stora organisationer och starka marknadskrafter som dominerat i årtionden förändras inte över en natt.

 

Men jag upplever samtidigt att behovet av kunskap, erfarenhet och kanske framför allt RESULTAT av marknadsföring som är anpassad till ett nytt medielandskap, dvs sprungen ur vårt digitala beteende är något marknaden längtar efter. Men ändå – och här är min poäng – är viljan att betala för sagda kunskap – fortfarande väldigt låg. Jag ska ge några exempel:

 

Företag X ska ”lägga om” sin marknadsföring till 100% digitalt och halverar samtidigt sin budget.

 

Företag X vill arbeta internt med sociala medier, anställer junior sociala medie-expert sk. SoMe manager utan strategisk erfarenhet och/eller tung erfarenhet av att driva marknadsprojekt.

 

Och sen har vi det som jag ABSOLUT INTE vill gnälla på för jag råkar älska mitt jobb – men de här tipsen… Jag får 10+ förfrågningar i veckan om lunch, fika, gratis eller nästan gratis föreläsning, möte nummer 4 med hela marknadsteamet trots att ingen affär ligger i pipen och så vidare.

 

Min spaning är att detta är en rest från den virala gratisreachens glansdagar (som egentligen aldrig funnits). Att det finns en idé om att man får MER för samma pengar digitalt. Men också en idé om att de som kan någonting om sociala medier per definition tillhör en generation av unga, hippa mediemänniskor, som står i kontrast till den riktiga eliten inom marknadsföring. De byråer, kreatörer och andra vars kompetens kostar jättemycket pengar eftersom de sysslar med reklam på riktigt.

 

Till den som ens lite känner igen antingen sig eller marknaden jag försöker beskriva vill jag säga; Att marknadsföra vad som helst i sociala medier kräver samma mått av budget, kompetens, engagemang och erfarenhet som marknadsföring i vilken kanal som helst. Och de som är duktiga idag är de som förstår att inte separera det ena från det andra utan tvärtom omfamna hur sociala och digitala medier förändrat vartenda ett av de medium och uttryck vi är vana vid att definiera som ”riktig” reklam eller kommunikation. Och nu är det långt gånget över deadline att förlösa en ny syn på reklam och marknadsföring och tillsätta både rätt resurser och rätt budget till det.

Till dess fikar jag gärna vidare, men jag kommer mest prata om detta. Några små tips och råd om hur man lyckas i sociala medier har jag alltså inte.

//