Sammanslagningen av appar förändrar inte mycket

Så Facebook tänker slå ihop WhatsApp, Messenger och private messages på Instagram. Scrollade förbi den storyn för några dagar sedan och tänkte men jaha – makes sense. Jag vet inte hur det är med er – men jag har ju alltså exakt samma personer i min chatlista på alla tre de här apparna. Men med lite olika karaktär på samtalen.

 

Så jag blev hur som helst glad! Enklare för mig och dessutom, misstänker jag, en bättre annonslösning för de här apparna. Dubbelt bra alltså.

 

Först efter att ha läst andras kommentarer om det här så förstår jag att man (jag) också borde ifrågasätta ändringen utifrån att Facebook nu river väggar mellan stand-alone appar och därmed får ÄNNU mer data om mig. Då har jag bara två kapitulationskommentarer om det:

1.

Facebook vet redan vilket konto som är mitt på respektive app. Det kan man ändå vara HYFSAT säker på. Det blir alltså ingen ändring som medför att Facebook nu vet ännu mer om mig genom att hitta nya saker om mig på nya appar.

2.

Om man är orolig för vilken typ av information Facebook har om en så kan man ”vila” i att själva chaten bara en mikroskopisk del av den data som varje dag bygger upp ditt digitala alias. Du kan iskallt räkna med att inte bara Facebook utan även Google, och vad du nu har för program installerade lite varstans, har en hyfsat bra bild om vem du är, som knappast bottnar i de saker du uttryckligen gör, dvs statusuppdaterar osv.

 

Jag säger inte att det är oproblematiskt, men för att kunna skydda sig måste man förstå hela bilden. Och det gäller även för att kunna vara effektiv som annonsör. Ur ett annonsörsperspektiv är det här bara positivt. Med reservation för att det bara kan bli positivt för annonsörer om användarna upplever ändringen som positiv först. Det finns många exempel på format och lösningar som Facebook släppt som haft för mycket annonsörsperspektiv men brist på engagemang från användarna. Reklamarnas snuttefilt Canvas t ex. Eller IGTV.

 

Nu kämpar vi vidare med datan hörrni!

 

//