3 saker vi kan lära oss av 2018

Istället för att killgissa om vad som kommer hända 2019 föreslår jag att vi blickar tillbaka på 2018, såhär under årets första skälvande dagar och ser om vi (även jag) lärt oss något som vi kan använda!

 

Utnyttja Facebooks trista år till max

Facebook har haft ett trist år. Och Mark Zuckerbergs svulstiga juloptimism till trots tyder väldigt lite på att det är över. Många annonsörer kommer säkert göra en grej av att lämna Facebook under 2019, men kommer gå helt bet när det kommer till hur de ska bete sig istället. Eller så blir det ett ”men gud va skönt nu slipper vi tänka på det där” –avslut. Men hur som helst – mitt råd är att förhålla sig till Facebook som man gör till en chef man inte gillar svinmycket. Ni vet – man är trevlig som 17, man gör som chefen säger men man förhåller sig samtidigt försiktigt skeptisk och letar ständigt efter andra möjligheter. Att säga upp sig som ett stunt kommer bara drabba dig själv om ni fortfarande hänger med i liknelsen. Så länge kollegorna jobbar kvar kanske det inte är ditt livs sämsta investering av vare sig tid eller pengar.

 

Dags att sluta gilla likes (hehe)

2018 var året då engagement ironiskt nog peakade som begrepp. Möjligen för att valet tog så otroligt stor plats. Och ni vet det här med att sociala medier påverkat val över hela världen – ja det direkttolkades allt som oftast som att Sverigedemokraternas många likes på Facebook var sättet som den påverkan gick till. Så var det alltså INTE. Det ironiska är att samtidigt som de allra flesta slutat använda Facebook som en strösslare av likes och shares och grejer så har annonsörssidan aldrig vart mer kåta på detsamma. En märklig ekvation. Att spara ner: Facebook handlar om data om användarna, inte anonyma likes på roliga memes. Låt oss agera på det 2019!

 

Allt är inte guld som glimmar

Under 2018 lärde vi oss också att influencers inte alltid talar sanning. Att de snygga bilderna ibland har filter på sig och att ibland är inte ens influencers i Paris fast de säger att de är det. Skit i det nu – låt 2019 bli året när vi omdefinierar grundpelarna även i influencer marketing. En person som ”känns” som någon som passar för ett varumärke är väldigt sällan en bra investering för ett varumärke – oavsett om det är på kort eller lång sikt. Ett influencersamarbete bör rimligen beläggas med samma slags KPI-tyngda förutsättningar som vilken annonsinvestering som helst. Är inte det rimligt? Alltså sluta gå runt och hoppas på en skattkista at the end of the rainbow. Ställ krav istället! Och mät på riktigt med riktig transparens!

 

Styrkekram till os alla inför nya året! Nu firar vi 13-dagen!

 

 

//