3 tips för att slippa få kritik á la Persbrandt är nyårsvärd

Ska vi avsluta veckan med ett par ord om Mikael Persbrandt ändå?

Ja det gör vi!

Här har ni bakgrunden: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xR0xql/stjarnornas-kritik-mot-persbrandt-pa-nyar

Jag har formulerat 3 tips om man inte vill ha den här typen av kritik från t ex sociala medier. Även appråpå andra händelser jag reagerat på i veckan:

1.Underbygg inte normen

Alla fattar vad normen är, det behöver jag inte gå in på.  Underbygg den inte! Internet kommer nämligen inte att köpa att det enskilda fall som befäster normen INTE är ett exempel på att befästa normen.

Exempel:

Stort modemärke gör kampanj med bara blonda barn. Och fick kritik för det. Det spelar ingen roll att avsikten naturligtvis INTE är att sagda modemärke är typ – rasister – som en falang i kritiken kanske antyder. Men är man inte beredd på att hantera kritik av det slaget så kan man inte längre göra marknadsföring och kommunikation av normtypisk karaktär.

2. Man kan inte bortse från vissa parametrar och ta hänsyn till andra

Exempel:

Mikael Persbrand är SVT: s val av nyårstalare.

Mia Skäringer och Helena Bergström kritiserar det här på Instagram. För er som inte sett Mias scenföreställning No more fucks to give så har hon en hel scen dedikerad till de stora manliga skådespelarna och regissörerna. Bland annat en passus om att man ur Mikael Persbrandts biografi, som släpptes mitt under brinnande metoo-rörelse, valde att ta bort ett sexuellt övergrepp. För att ja. Det var inte lämpligt under just brinnande metoo-rörelse.

Och nu ställer SVT samme man på barrikaderna för att han ju är en av våra främsta skådespelare.

Så. Otroligt. Lätt. Att. Angripa. Men det här är också problematiskt. Om man för ett ögonblick pratar om mindre allvarliga händelser än sexuella övergrepp så vet folk mer om folk idag än vad som får anses vara rimligt. Ska t ex ens politiska åsikter, sexuella läggning och eventuella böjelser som inte anses vara ”ok” av alla vara till nackdel vid te x en anställning? Vi kan i alla fall konstatera att det finns vissa parametrar man inte kan bortse från oavsett kompetens, ställning, inflytande, utseende osv. Det har inte minst de faktiska konsekvenserna av massiv kritik det senaste året bevisat.

3.Att vara övertydlig är inte så himla tokigt

Ibland känns det som att försöken att INTE följa normen blir så himla krystade. Men va fan – vi måste väl kunna ha en vanlig svensk jävla familj i en reklamfilm utan att få kritik? Tycker man. Mikael Persbrandt är en av våra duktigaste skådisar – ska han bara för att han supit och knullat lite inte kunna läsa en hederlig dikt? Saken är den. Att lite övertydlighet inte är övertydlig i det brus som varje dag befäster den norm vi nu bara börjat kritisera. För det kommer bli värre. Kom ihåg var ni läste det först.