4 rimliga trender 2019

Det är mindre än tre veckor kvar till jul, dvs när Sverige ställer sig Stenmarks-still fram till 13-helgen innan vi tar nya tag. Här är 4 stora trender jag tror vi kommer se nästa år. Några välkomnar jag mer än andra.

 

Branded content

Istället för att EFTER en stor hype i storleksordningen SKAM försöka profitera på både skådespelare, format och målgruppsapproach tror jag vi kommer se några riktiga content-succéer som från början har varumärken som avsändare. Och spelar man sina kort rätt ska det inte utgöra ett hinder för stor succé. Kanske kan lokalt content på Netflix etc vara med och styra så att Nora dricker Brämhults morotsjuice redan från avsnitt ett så att säga. Utan att man redan i samma scen reklamtrasarsönder allihopa. Gud va spännande det ska bli!

 

Temadagar når all-time-high

Tyvärr tror jag att Singles day och Black Fridays ENORMA genomslag kommer göra att det våras för fler temadagsutspel 2019. I ett tappert försök att slå sig igenom algoritmerna och få PR på  fiffiga pikar till trendande fenomen X. I januari emotser vi t ex fullständigt okända Internationella popcornsdagen, vindagen och för att inte tala om veganpizzadagen. Alla fenomen som garanterat inte kommer att trenda. En rimligare strategi är alltså att hitta sätt att komma igenom med sina budskap TROTS allt brus – inte genom att göra det alla andra gör på smartast sätt. Skriv ut och spara det tipset!

 

Klimatkrisen är 2019 års Metoo-rörelse

Ingen är oberörd inför klimatkrisen, allra minst varumärken. 2019 blir året när varumärket tar bladet från munnen, slutar prata om hållbarhet som ingen ändå vet vad det är – och på riktigt börjar ta ansvar för klimatet på det sätt de kan. Det är redan hopplöst ute att gå i bräschen för frågor som man som varumärke ändå inte anammar själv. T ex stå upp för kvinnosaksfrågor i en reklamkampanj och sen välja in 110% vita medelålders män i styrelsen emedan alla fotomodeller fortsatt väger 41 kilo. Ni hajar… Jag ser fram emot både bra och dåliga exempel här, och även om vi också kommer se försök att ”sko sig” så ska jag bli glad ändå. Det är orimligt att göra bra saker och sedan få kritik för att man inte gör mer. Det är hopplöst ute…

 

Varumärken kommer fly Facebook

Det ironiska här. Användare kommer inte fly Facebook. Och samtliga varumärken som får medial uppmärksamhet för att man nu flyr Facebook kommer hoppas jättemycket på spridning i sociala medier för det beslutet. Hur f-an ska man annars få ut någonting nu för tiden?

 

God jul!