3 spaningar från veckan som är

Spännande tider ändå! Reflekterar flyktigt kring 3 highnotes i och om sociala medier som pågår just nu.

 

Facebook hårdgranskas

New York Times har ,eller håller på, att granska Facebooks insides-smuts i ljuset av alla skandaler det senaste året. Det har också DN plockat upp i en Wolodarskiledare idag. Och även om jag tycker det är mer än rimligt att granska så otroligt mäktiga bolag som Facebook – så KAN jag inte låta bli att tänka att så många av de här så kallade granskningarna misslyckas med att förstå hur det man är kritisk emot faktiskt uppstår. Det vill säga – jag saknar insikt om Facebooks möjligheter att t ex granska de 300 miljoner foton som laddas upp på plattformen varje dag. Även då i dolda forum (t ex Messenger) som styrs av behov och krav på privacy mer än något annat.  Jag ser nu för all del att just den här granskningen företrädesvis handlar om hur Facebook hanterar den kritik som är fullt rimlig. Men jag saknar också djup insikt om att det här inte bara är Facebooks problem, det är allas jävla problem. Det är inte bara Facebook som citat ”verkar odemokratiskt”, det är ju världen. Och den speglar sig också på internet. Det har den gjort sedan internet uppfanns för övrigt.

Jaja, sedan kan man tycka vd man vill om att Facebook anlitat konsulter för att aktivt smutskasta personer som är kritiska mot bolaget. Man kanske kunde satsa på utbildning istället?

 

Influencers blir nu fejkbotar

Ingen har väl missat det mycket fiffiga pr-tricket från Isabella Löwengrip att klona sig själv till en robotmotsvarighet – i New York? Med efterföljande ”debatt” om huruvida det behövs en vanlig människa bakom Instagramkonton eller inte. Och det behövs ju egentligen inte. Alls faktiskt. Det behövs möjligen en persona. Men det finns ett problem tycker jag som redan känns mossigt. Det är ju att det inte ÄR en robot utan ett gäng anställda som agerar som en robot på ett konto som då ”ägs” av en påhittad person. Jag har inga problem med det så länge innehållet är intressant för då kommer det också att funka – vänta och se. Men jag hade hoppats på mer! En teknik som kunde ta tillvara på all den data som finns som redan kan berätta vad det är stora mängder människor går igång på. Alltså en riktig AI-intelligens. Det blir kul när det slår igenom (finns säkert redan).

 

R.I.P Black friday

Såhär på Cyber Monday måste vi väl ändå konstatera att Black Friday peakade i år för att inom ett par år helt försvinna? Det var ta mig tusan det värsta jag har sett. Och även om det verkar fungerat för många (läs rubriker i en hel vecka om det) så lovar jag att det finns väldigt många som det inte fungerade för. Och annonspriserna i helgen gjorde sin all time high för i år. Där har man nåt att fundera på även inför jul.

 

//