Content måste skapas för att distribueras

En grej jag säger väldigt ofta för att bevisa någon slags poäng är ”ingen vaknade imorse och tänkte – oj vad jag önskar det fanns mer content jag kunde konsumera nu innan jag går till jobbet”. Alla fnissar då av artighet och igenkänning. För vem behöver MER content? Vi översköljs av så mycket information idag att jag i alla fall inte behöver någon forskningsstudie för att förstå att det förstör våra hjärnor, vår koncentrationsförmåga och i slutändan vår förmåga att kunna ta in komplicerad information som det faktiskt tar tid att förstå. Inget får ta tid att förstå nämligen. Vi måste omedelbart få klart för oss vad det här kommer göra för mig när jag eventuellt läst/tittat/lyssnat klart. Jag skulle t ex aldrig sätta på en film utan att först ha kontrollerat antingen rating på imdb eller betyg från betrodd källa med bevisligen samma smak som jag själv. Är fortfarande sur på David som promotade Netflix Unabomber helt urskillningslöst…

Med det sagt produceras det allt mer innehåll och jag tycker mig faktiskt se att allt mer innehåll också har en genomtänkt relevans! Men det finns några otroligt viktiga parametrar som jag tror att många väger in i ekvationen alldeles för sent.

 

”Ingen” letar efter innehåll

I en värld av algoritmstyrda feeder, oändlig tillgänglighet och valmöjligheter, så är känslan av FOMO extremt liten. Helt enkel för att vi har fullt sjå med att plöja igenom det som inte bara ligger framför oss utan också pådyvlas oss genom notifications, sms, direktreklam och andra mer eller mindre vänliga påminnelser. Det betyder att du aldrig kan räkna med att någon aktivt ska leta upp innehåll. Det betyder inte att det är kört – bara man måste ge människor incitament att hitta dig, eller framför allt komma tillbaka!

 

Formatet kan vara ditt största problem

Ta filmen som exempel. Du har en film på 35 sekunder. Och så ska du distribuera den på t ex Facebook. Men Facebook är inte längre en feed där människor browsar i en feed bland utvalda reklamklipp och hundar som är gulliga. Våga tänka på Facebook mer som ett Merinfo.se med chatfunktion. VAR ska man titta på filmen? Mellan konversationerna i Messenger? Man måste helt enkelt skapa innehåll som håller för de möjligheter vi har på de plattformar där filmen ska visas. Det är bara ett problem om man på förhand bestämt sig för ett format som inte stödjer vare sig beteende eller tekniska hjälpmedel.

 

Det är extremt svårt att skapa ett nytt beteende

Innehåll kan inte vara faktorn som skapar ett nytt beteende. Alltså – bara för att du har en film som du VET att målgruppen skulle älska så betyder inte det att du kan få dem att titta på den, om du seedar den på ett sätt som står i kontrast till målgruppens beteende. Att t ex sända ett ungdomsprogram på tv gör inte att ungdomar börjar titta på tv. Däremot är tv-programmet som sådant inte på något sätt ett dåligt innehåll i fel format. Kolla bara på hur många influencers skapar sitt innehåll. Det har inte lånat så rent lite från tv som format. Men välj inte distributionskanal och metod baserat på vad som passar ditt innehåll, välj det som passar dem som ska se det. Då händer det grejer!

 

 

//