Äkta eller inte är inte poängen överhuvudtaget

Det har i dagarna blossat upp en debatt runt en tjejs Instagrambild där hon lite för uppenbart har photoshoppat sig själv in i en Parismiljö. Och debatten skulle då handla om att trovärdigheten nu är förstörd och att annonsörer borde passa sig.

(Här kan du se bilden: https://www.instagram.com/p/BpCMLEGHSnA/?hl=sv&taken-by=johannaeolsson)

Det tycker jag är en helt förlegad debatt, helt enkelt därför att:

 

Vad är egentligen trovärdighet?

I begynnelsen av hela influencersvängen så ville alla ha en del av kakan för att det var så trovärdigt i förhållande till traditionell annonsering. En rekommendation från en influencer var likställt med en rekommendation från en nära vän. Men idag är det både en tyst och helt öppen överenskommelse att influencers får betalt för att promota X produkt. Är influencer X duktig så väljer hen inte samarbeten som känns helt off för det varumärke (dvs deras eget) som de själva förvaltar och då kan samarbetet bli mycket framgångsrikt i alla fall. Helt enkelt därför att den synlighet och framför allt det sammanhang som produkten exponeras inte är verkningslöst. Men är det likställt en rekommendation från en nära vän? Knappast.

Jag får ofta höra att hela den här grejen med influencer marketing tappat all verkan. Det är liksom inte TROVÄRDIGT längre. Glöm då inte bort att den här marknaden har vuxit till vad den är idag samtidigt som en eventuell urvattning av trovärdigheten.

 

Vad är transparens och äkthet?

Vi måste i ärlighetens namn sluta att ålägga influencers krav på transparens, äkthet och att inte bara visa upp de sidor ur sitt liv som promotar en helt osannolik livsstil. Sanningen är nämligen att VARJE bild räknas nu för tiden, även för influencers. Alltså – ni vet väl att alla som följer ett konto på Instagram inte ser varje bild som kontot postar – det är ni med på? Det betyder att ska man upprätthålla engagement, följare etc så har man inte råd att slacka efter. Om X bild från italiensk strand i ljuvligt ljus driver mest tillväxt på kontot och bild på nyvaken nuna utan filter inte gör det, då måste man rimligtvis producera mer strand i Italien för att upprätthålla det som är hela affärsidéen. Affärsidén är alltså inte att ta ansvar för unga tjejers dåliga självförtroende. Rätt eller fel är inte poängen, även om det rimligtvis aldrig har varit svårare att inte jämföra sig med andra. När en chill söndag på Instagram ser ut såhär:

 

Poängen med Instagram

Ja ok det finns flera – men inspiration. Den känns tight. Spelar det ens någon roll om bilderna är fejk eller inte? Vad ÄR fejk egentligen? För svaret är att allt naturligtvis är fejk. Även vanlisar tar knappast bild på när man monsterbråkar med sambon eller har en böld på insida lår som ser ut som ett ansikte. Man pratar inte om att känna sig misslyckad såvida det inte är fråga om att ha kommit ut på andra sidan och nu vill tipsa andra om hur man gjorde för att lyckas. Jag har aldrig sett så många 90-talister summera sina karriärer som i eftermälet av Isabella Löwengrips exceptionellt framgångsrika influencerkarrär. ”Detta trodde jag aldrig när jag satt här för 3 månader sedan”. Allt är nu, allt sker i ultrarapid och alla inlägg måste vara inlägg som är det bästa inlägget man någonsin gjort. För mig är det varken provocerande eller ”helt sjuk”. Det är bara något vi måste förhålla oss till om vi nu på samma plattform vill säga vårt om alltifrån mobilabonnemang till ljudboksprenumerationer och t-shirtar.

//