Att vara alert är inte att vara en dagslända

Har ni vågat kolla om ni blev hackade i den här senaste läckan på Facebook? Annars kan man klicka här:

https://www.facebook.com/help/securitynotice?ref=sec

Hos mig står det personligt nog att man fortfarande utreder om jag blivit hackad och vilken information som i så fall har läckt ut. Eftersom jag tillhörde den kategori användare som slängdes ut ur Facebook flera gånger om dagen under tre dagar när det här uppdagades så förutsätter jag att jag tillhör den olyckliga skara som blev hackad. Min mail finns nu på internet (dööh).

Men är det inte både märkligt och helt naturligt hur snabbt en sådan här grej lägger sig? Det blir ingen megaflykt från Facebook på grund av det här, det blir knappt några kännbara konsekvenser alls. Jag kan säga såhär, man HINNER inte ens radera sitt jag från internet innan det hinner blåsa över.

Nu är det för all del också personligt hur upprörd man blir. Men även till de mest oroliga antisurfare finns det inget ont som inte också för något gott med sig. Här är två exempel till på annat som blåser förbi snabbt, som gör att man slipper lite ångest:

 

Nyheter och förändringar

Kommer någon ihåg Ello? Eller Yo? Eller Instagramkopian The Fancy? Inte det nä. Jag lovar er att hålla örat mot marken inte innebär att hoppa på varenda trend, uppdatering, plattform, virala dansfenomen och snackisar på Twitter. Att vara always on är inte att vara en dagslända. Det är att kunna anpassa sig i de EVENTUELLA efterverkningarna av de här förändringarna och trenderna. Att helt enkelt kunna få igenom sin egen strategi i bruset av sk. virala fenomen, nya plattformar och uppdateringar. Att sätta ett digitalt avtryck i dessa tider handlar knappast om att så snabbt som möjligt kommentera en vindil på Twitter som blåser över innan man druckit upp sitt morgonkaffe.

 

Kritik mot företag

Under en kort period någon gång runt 2014 så uppgraderades negativa kommentarer från vanligt fôlk i feeden på Facebook. Ni minns va? Någon gammal klasskamrat från trean havererar på Telia efter ett besök i en butik i Eskilstuna? Kritik mot företag har definitivt inte avtagit, men de har antagit en annan skepnad.

För tvärtemot 2014 tycker jag att man kan se att kritik kan rulla på samtidigt som kampanjer, säljerbjudanden och kort sagt kommunikation pågår. Varför? Ja, det finns många variabler. Dels är Facebook extremt osugna på att låta Facebookfeeden bli en klagomur överlag och dels har de här frågorna i mycket större utsträckning flyttat in Messenger. Och den viktigaste är kanske den långsamma förändringen som inneburit att alla inte ser allt man gör. Och framför allt – alla reagerar inte på samma sätt på allt man gör. Avsky och kärlek får finnas sida vid sida! Bra va?