Facebook Portal å ena sidan

Jag noterar att det åter kommit statistik som säger att svenska marknadschefer fortfarande ökar i tv. Ok, troligtvis är fotbolls-vm en starkt bidragande orsak, men låt oss för exemplets skull kalla detta en trend! Det finns onekligen en hel del som tyder på att breda sk. räckviddsmedier som tv och utomhus fortfarande går starkt. Och även om jag inte säger att det är helt verkningslöst, vill jag prata trend! Den mycket seglivade trenden att köpa BRED reach, så mycket reach som möjligt – istället för relevant reach. Hela set-upen för digital annonsering går emot den idéen.

För samtidigt i en annan del av världen lanserar Facebook sin nya videopryl Portal och kanske är det rimligt att tro att Google Home hinner lanserar i tid för att bli årets julklapp även här hemma i Sverige.  Det lustiga med dessa båda produkter är att de alltså out in the open vill logga allt vi gör i vårt hem. Portal ska filma oss dygnet runt och Google Home ska spela in våra samtal. IFALL vi vill säga till Google att googla hur japanska yen står sig mot US dollar eller sätta på Jeff Buckley på stereoapparaten. Allt annat vi säger då? Vad gör Google med den informationen. Tro.

Är ni med på min poäng? Den stora trenden (nåja) bland svenska annonsörer  och den stora trenden i – låt oss säga världen är varandras totala motsatser.

Techjättarna letar efter sätt att ta sig in under huden på människor. Att kunna förutspå varje individs aktuella behov vid varje givet ögonblick. Sushi ska stå på dörrmattan innan man hinner ens tänka på wasabi.

Annonsörerna jobbar one size fits all i de mest opersonliga medierna som finns. Med en HYFSAT stor slask då dvs reach man betalar för utan någon som helst effekt.

Jag kan inte svara på om det är en gråzon man ska ligga i här. Men det jag tänker är att ju mer ens investeringar i media liknar investeringarna som gjordes innan de sk techjättarna fanns, desto mindre framtidsorienterad är ens mediestrategi.

 

Förlåt att jag är tvungen att skarva lite  – men det här är en blogg och ni fattade min poäng mycket bättre nu, visst?