3 saker vi måste sluta haka upp oss på

Appråpå de här diskussionerna om hur sociala medier har påverkat valutgången och effekten av valkampanjerna i sociala medier! Jag skulle med anledning av dem, vilja blicka tillbaka i tiden till minst fyra år gamla tips om sociala medier, som i allra högsta grad fortfarande känns aktuella!

 

Here we go – 3 saker vi fortfarande hakar upp oss på i social medier:

 

Följare

De byråer som var på Facebookevent i förra veckan fick höra öppningen från Facebook själva: det är väl ingen här som fortfarande räknar följare va? Följare på Facebook har tappat sitt värde fullständigt, dvs kopplingen mellan sidor du följer och vad du ser i din feed är med få undantag i princip obefintlig. Och skälet är naturligtvis helt och hållet logiskt. En vanlig användare har genom åren gillat flera hundra sidor! Dessa sidor postar i sin tur mer och mer innehåll. Om man skulle exponeras för allt innehåll som alla sidor man gillat postar skulle ingenting i Facebookfeeden vara relevant. Särskilt inte med tanke på anledningen till att vi ”lajkat” alla de där sidorna en gång i tiden. Skäl som ”min kompis jobbar med den sidan”, ”vinn en grill från OBH Nordica” och ”få en gratis 88: an nästa gång du köper Aftonbladet” är knappast definitionen av ett ”fan” av ett varumärke. Det är en MYCKET rimligare koppling att du som användare besökt en webbsida, sökt information om en viss produkt eller till och med har anmält dig till ett nyhetsbrev från det aktuella varumärket och därför exponeras för material från XX. Ergo – följare har i princip INGET värde och exponeras inte för det du postar bara för att de är följare. Så har det varit länge och det kommer inte bli bättre… (och luras inte av att Instagram skulle vara ett dugg bättre på den fronten)

 

Likes, comments och shares på poster

Det har aldrig varit enklare än nu att få likes, comments och shares på poster. Du kan bara bestämma att en annons ska ha just det syftet. Det som då händer är att Facebook företrädesvis exponerar den annonsen mot en målgrupp som gillar, kommenterar och delar mycket. Likes, comments och shares är helt enkelt INTE ett tecken på bred spridning, oavsett organiskt eller ej. Det är däremot ett tecken på att innehållet effektivt visats för den krympande målgrupp som är mest benägna att använda dessa knappar. Det leder inte heller nödvändigtvis till högre reach bara för att posten har högt engagemang och särskilt inte om det är organiskt och därmed saknar tydligt syfte i distributionen. Tvärtom missar man väldigt mycket större värden genom att lägga vikt på dessa tre fortfarande så heliga graalerna.

 

Reach

Reach är great! Men grejen med reach är att ju högre reach desto lägre relevans. För ingenting är relevant för alla. Därför är det dumdristigt att fokusera på reach som inte är relevant, det är helt enkelt som att betala för absolut ingenting. Och det finns inga genvägar här, för vårt mediebeteende är inte homogent och det bygger helt och hållet på relevans, eftersom vi omöjligen kan ta in ALLT som internet erbjuder varje dag. Det betyder inte att man inte kan bredda sin målgrupp och ha en stor målgrupp! Men att ha 27 miljoner i reach brukar vanligtvis betyda att konverteringen är en så liten att den knappt är mätbar. Och det är ju trist för affärerna menar jag!

 

Nu släpper vi det här och fokuserar framåt! På de saker man borde haka upp sig på och definitivt debattera, ifrågasätta och – sedermera – förkasta.