Därför är sociala medier dött

Sedan 2011 har jag jobbat professionellt med sociala medier. Då på en marknad som var ett embryo av vad den är idag. Ungefär lika länge har man pratat om sociala medier-döden, Facebookdöden och nu på senare år även Snapchatdöden. Och i veckan har naturligtvis den här artikeln fått stor spridning:

https://medium.com/futuresin/2018-is-the-end-of-social-media-as-we-know-it-1e5658f41a5

Och även om jag inte håller med om artikeln så har den vissa poänger. För sociala medier är på väg att dö. Sett ur vissa perspektiv har det redan dött. Här är tre bevis för min tes:

 

Ingen är längre social i sociala medier

Det var minst 5 år sedan Facebook var ett socialt medium i ordets rätta bemärkelse. Så sent som 2013 var det inte alls ovanligt med kommentarer på annonser av typen ”vad gör du i mitt Facebook”. De har tyvärr försvunnit sedan länge nu… Helt enkelt för att ingen längre har känslan av Facebook som ett litet community där man delar med sig av och tar del av information, kunskap, tips, erbjudanden och inspiration. Det är tvärtom en utdöende skara som fortfarande surfar upp och ner i en feed med allt mer spam. Man har alltså ett Facebookkonto men man använder det knappast till att vara social med vänner, bredda sitt nätverk eller kolla på vad den lustiga feeden har ett erbjuda.

 

Vad är egentligen sociala medier?

Den definitionen kommer att suddas ut till förmån för nya begrepp. Om t ex Whatsapp är ett socialt medium är väl i så fall sms också det? Om Facebook samtidigt INTE är ett socialt medium vad är det då?Jag har ett förslag här: internet. Facebook är i praktiken bara ett nätverk som kopplar ihop väldigt många saker på internet. Precis ganska exakt som Google. Om du äger ett Facebookkonto och är inne på hemsida X kan en annonsör rikta annonser till dig. Så långt all good. Men de annonserna behöver inte ens visas på Facebook. Är det då social marketing fortfarande?

 

Förtroendet

Jag tror inte, som i artikeln,  att folk nu flyr sociala plattformar för de tappat förtroendet för dem. Så nobla intentioner har inte folk som är nyfikna på vad deras ex gör nu för tiden och bara vill kolla lite på det. Men däremot får man ändå säga att det här att du är more likely to click för att flera av dina vänner gjort det. Jag menar, really? 40% av min vänlista vet jag helt ärligt inte ens vilka de är! Vem minns nån man connectade med på en fest på Grevgatan en lördag 2008? Eller en före detta kille till en gammal lagkamrat som dessutom gift sig och bytt namn? Är jag more likely att ”göra som Johan” då och klicka på den här monster energidryck-posten”? I think not. Det liknar mer en tidning! Ett Aftonbladet söndag i digitalt format med ett mishmash av lite gulliga marsvin, Marie Serneholts bebisbesked och recept på nya trendmaten. Själva grundidéen med social marketing var ju att du som användare blir mer påverkad av dina vänner än av annonsörer och mediehus. Men det är knappast längre relevant.

 

Slutsatsen måste bli:  sociala medier ÄR verkligen dött. Men glöm aldrig bort att det har levat och förändrat oss för alltid. Det blir aldrig aldrig som förr, oavsett hur många tonåringar som nu flyr Snapchat eller vad det nu kan vara för skräckrubriker just den här veckan.