3 insikter om Watch för annonsörer med FOMO

Knappt har vi hunnit hämta oss från det här med IGTV innan Facebook släpper ”bomben” att Watch nu rullas ut globalt.

Jag kan hålla peppen i schack ändå, här är varför:

 

Allt annat än en gräsrotsrörelse

Facebook har det senaste åre(n)t släppt flera nya funktioner och förändringar som syftar till att få folk att titta på längre videos, och därmed få annonsörer att satsa mer på längre videos för just Facebook. Många nyheter har släppts med den riktningen. Allt ifrån midroll ads, till den där funktionen med att videon man har igång hänger med som en liten ruta när man fortsätter scrolla mm. Det är alltså inte public demand som fött fram funktionen – utan mycket mer en affärsmöjlighet eller outnyttjad möjlighet för Facebook som annonsplattform. Det är ingen bra början…

 

För enkelt att missa

Jag blir svinpeppad på nyheter som inte går att missa. Det är nämligen dem som förändrar plattformar, strategier och beteenden i grunden. Snapchats intåg i vår vardag var ju helt sjukt egentligen. En dag var det det enda man såg på displayer hos användare under 25. Alltså B A R A det. Ville man säga något till någon under 25 var det talk o the hand om en inte sa’t på Snapchat. Och kommer ni ihåg regnbågsspyan. My gad. Ice bucket challenge, personlighetstesterna, omröstningar, designade statusuppdateringar – ni fattar. Grejer som man måste bo under en sten för inte fråga sig – va är det där och också helst – men sluta nu! Det är naturligtvis lite mer komplicerat än så för de här grejerna som vanligt fôlk ser i sin feed – motsvarande sker på ”baksidan” av plattformarna med annonsformat, tillägg och förändringar i funktionalitet som skakar om priset som en veritabel börskrasch (vilket det är ju är i princip). Men det är inte en trend för att media plockar upp en release om en nyhet!

 

Ett medium ersätter aldrig ett annat

Jag tycker det är begränsande att säga att Watch skulle slå ut YouTube på något sätt. Det tror jag inte på. Däremot är det naturligtvis otroligt spännande att se vad som händer när Facebook köper upp mäktiga tv-rättigheter från över hela världen. Men även om sociala medier på alla sätt skakat om i princip hela vår verklighet har det inte tagit över efter något annat. Ett beteende har inte färdats från ett medium till ett annat – det är ett helt nytt! Vi läser ju inte tidningssidor på nätet och sitter och förstorar för att se artikeln längst ner i hörnet. Och vi sitter inte med en chipsskål i handen och väntar på att filmen ska börja. Det kommer bli något eget om det blir något värt namnet, det är jag säker på.

 

Så en kan ta det lugnt alltså. Bevaka med spänning med väldigt lite att förlora på att inte hetsa upp sig för tidigt. Men samtidigt – såklart – vara beredd på typ vad som helst.