3 tips inför höstens nyheter

Nu är det höst! Eller ja… jag rann till jobbet imorse i den här klimatångesttyngda värmen, men ändå! Och vi går mot en höst lika full som alla hösts med nya möjligheter i sociala medier! Nu direkt är det ju IGTV och även om man inte vet exakt vad så kan man lita på att det kommer komma minst 10 motsvarande nyheter, uppdateringar och förändringar som man ska ta ställning till. Men jag har tre knep för att slippa ”hänger jag verkligen med”-stressen. Dessa knep är försvinnande enkla!

 

Bestäm innan vad du vill uppnå

Sociala medier är inte medier för opportunister. Den tiden är förbi (om den någonsin funnits) där man har råd och lust att high-end producera material för att sedan bara lägga det på internet och hoppas att internet ska gå sönder av ren glädje (läs göra reklam viral). Inga sådana dumheter ägnar vi oss 2018. Vi bestämmer istället i föreväg vad vi ska få ut av sagda aktivitet och därmed kan vi också räkna baklänges om det är en investering som lönat sig.

Om man vill testa IGTV är det första man gör att helt enkelt definiera varför. Alltså vad är poängen och hur vet vi om testet var lyckat? Vad sitter vi med för siffror i slutändan som visar att det var värt det?

 

Ge det en ärlig chans

Om man ska kunna mäta effekt måste man göra innehåll för IGTV, inte klippa om något som egentligen är avsett för något helt annat. Resultatet kommer att utebli och det har oavsett ingenting att göra med längd, stående, liggande eller någon annan teknisk specifikation.

 

Mät för hundan rätt saker

Jo jag vet att jag sa att man ska bestämma sig innan, men det betyder inte att man ska bestämma något som är helt orimligt. Ett tydligare exempel än IGTV är att bestämma sig för att ens video på Facebook ska få jättemånga shares. Om det inte råkar vara så att den målgrupp man ska visa den för vanligtvis delar andra saker ni gör. Men fråga er också i allmänhet inför hösten – shares – vad är de bra för? Behöver jag shares? Vad är jag beredd att betala för en share? Nu är det för all del billigare än någonsin att köpa sig shares på Facebook, men blanda inte ihop den billiga penningen med succé! Billiga shares är billiga för att Facebook då söker upp personer åt dig som är extra villiga att dela många grejer. Nej, mät det som ligger i linje med vad fôlket är sugna på att göra i sociala medier, ny eller gammal plattform!

 

Med det sagt – testa nya saker! Men det är inte 2012 det här, gör det strategiskt, kostnadseffektivt och imponerande bra!