Ny funktion inte nytt beteende

Facebook har släppt en ”ny” funktion, som låter användarna se alla annonser från t ex ett politiskt parti. Nyheten kom redan i oktober förra året, här bl a:

http://adage.com/article/digital/facebook-drag-dark-posts-light-election/311066/

Det har varit ett verktyg det pratats om ett tag inte minst för att konkurrerande varumärken nu kan se varandras annonsering genom att bara besöka varandras Facebooksida.

Detta är naturligtvis ett led i att Facebook fått kritik för att kunna påverka val och att det inte är ett fair game att kunna rikta olika annonser mot olika målgrupper med olika budskap. Dessutom anpassade efter hur målgruppen agerar i övrigt, t ex om hens surfar mycket på abortfrågan, då kan man särskilt rikta annonser om abortfrågan mot dessa personer.

Men det där kommer inte göra någon skillnad i praktiken tyvärr. Här är tre starka skäl varför:

 

Funktionen används inte av gängse användare

Användare använder inte den typen av funktioner. Alla dessa diskussioner om algoritmerna och vad som dyker upp i våra feeder, det kan man som användare kontrollera i väldigt stor utsträckning. Man kan helt enkelt skräddarsy sin feed, blocka det man inte vill se, feeda in mer av det man VILL se och dela upp innehåll man vill se i olika feeder. Man är sin egen tidningsmakare kan man säga. Om funktionerna användes, vilket data över lång, lång tid visar att fôlk inte gör.

 

Det påverkar inte everyday life

Det påverkar därmed inte feederna överhuvudtaget. Och det är i feederna vi som användare tar del av information. Och vilken typ av information vi exponeras för styrs även fortsatt av vårt beteende, vad vi tittar på i övrigt, vad vi surfat på, vad vi väljer att engagera oss i etc. Informationen finns, vi vet det, men som användare i social medier, måste vi inte leta efter den, den finns där hela tiden. För mycket av den, för snabbt.

 

Vårt ansvar är konstant

Från Facebooks håll är det naturligtvis en viktig förändring för att motverka fake news och kanhända är det några som måste tänka sig för innan man riktar två motsägelsefulla budskap mot olika målgrupper med sk. dark ads. Men för användarna som klickar upp sina appar den här morgonen har faktagranskningen högst troligen inte ökat. Och den känsla som algoritmerna är så otroligt effektiva på att skapa – den kommer kvarstå. Testa att googla XX fråga och så ser du efter tre dagar vad du tycker är den fråga som debatteras mest just nu… Där har vi nåt som inte påverkas av att det finns annan information att tillgå genom en ny funktion.

(obs – du får nog googla något mer allmängiltigt än t ex ”abort i sverige” för det har jag testat och det inte ett smack. Men testa ’plastic island’ och you are in for a treat)