MMS senaste mätning ändå

Så igår kom en rapport från MMS. Där man inte bara ser tendenser till utan KONSTATERAR att unga personer under 26 år jämt fördelar sin totala skärmtid mellan linjär tv, streamade program och klipp och video i mobilen. Appråpå detta citat:

– Man kan konstatera att de som är under 26 år idag sprider sin tittartid relativt jämnt mellan linjär tv, streamade program och klipp och video i mobilen. Totalt sett tittar de mer och mer på tv och annat rörligt innehåll, vilket visar att de både tar till sig möjligheten att välja skärm och tar del av det stora utbudet, säger MMS vd Magnus Anshelm i en kommentar (…)

Men liksom really? Jag vet inte exakt hur den här mätningen går till, men att det är missvisande, det kan vi ändå KONSTATERA! Jag vill verkligen bli motbevisad här. Snälla berätta hur mätningen går till så jag kan jämföra med min råttan i pizzan-teori om hur tv-tittning mäts.

 

Länk här: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/sa-star-sig-tv-mot-streamat-6921060

 

Låt oss som en annan jämförelse dra en snabb kik på 2017 års mest populära tv-program, en högst ovetenskaplig samkörning:

Länk här: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-ar-2017-ars-mest-sedda-program-6891473

 

Om vi bortser från Kalle Anka & hans vänner, Melodifestivalen och nåt VM i hockey och fotboll, som knappast är indikationer på linjär tv:s framtid – på tredje plats alltså; På spåret. Vildsint populärt bland unga under 26 år. Tätt följt då av Mästarnas mästare och Skavlan och sist men inte minst Let’s Dance och Antikrundan.

Jag vet inte om jag blir provocerad eller tycker det är skrattretande. Det förstnämnda i alla fall när det här fortfarande styr mediebudgetar. Som statistik betraktat känns det som en sån där pr-undersökning man kan beställa för att få lite pr när man inte har någon nyhet. 33% av alla millennials gillar Risifrutti med björnbär mer än Risifrutti med jordgubbar, vilket tyder på at björnbär är nästa stora inredningstrend (obs inte en undersökning gjord av Risifrutti).

Om jag bara kunde förstå hur det här är möjligt at framhålla…