Nyckeln till bred spridning

Ingen har förstås missat vare sig den osannolika (nåja) vändningen i matchen i helgen eller för den delen det massiva efterspelet angående Jimmy Durmaz och de rasistiska påhopp som drabbade honom efteråt.

Varje gång någonting blir såhär stort så fascineras jag av att det också varje gång flyttar fram positionerna för sociala medier, eller ska man säga förändrar dem och förändrar oss.

Första gången jag såg det här på riktigt var efter terroristskjutningarna i Paris 2015. Ni minns va:

Enligt obekräftade uppgifter var det över 70 miljoner människor som valde att visa sitt stöd och sina sympatier i sociala medier. De flesta genom att dela, ladda ner eller reposta memes, illustrationer eller bilder som andra redan delat. Och senare när Facebook gav alla möjlighet att byta profilbild som skulle visa stöd för offren, även via den ”färdiga” funktionen.

Stödet för Jimmy Durmaz är av förklarliga skäl inte lika utbrett som vid terroristdåden i Paris, eller nästa enorma genomslag som jag tänker på, vilket givetvis är #meto. Men på jobbet idag diskuterar vi ändå vad man kan lära sig! För det är naturligtvis intressant för alla som idag går till jobbet med uppgiften att sprida grejer i sociala medier.

 

Tänk på var upproret kommer ifrån

Alla (utan undantag) händelser med så här stor genomslagskraft i sociala medier kommer från fôlket. Man kan aldrig återskapa det som varumärke hur fina uppsåt man än har. Är man ett företag så är man. Det gör det också problematiskt att som företag visa sitt stöd eftersom risken är överhängande att det slår tillbaka som ett försök att profitera på både tragedier och mänsklig välvilja. Det finns det otroligt många exempel på, Ben & Jerry häromveckan t ex. För att navigera rätt här om man tänker sig att kommentera är relevansen a och o! Har det aktuella varumärket något att göra med fotboll kan det vara superrelevant, om inte så är det knappast troligt.

 

Idag är det tuff konkurrens

Det har förvisso lagt sig nu det värsta – men checka av flöden nu innan ni börjar posta. Obekräftade uppgifter (igen) gör gällande att var 12: e Facebookanvändare gillar eller delar ett inlägg per månad i genomsnitt. Så att folk delade sitt stöd för Durmaz igår innebär inte att de fått gilla/dela-sjukan och kommer gå bananaz idag. Om något så är det tvärtom.

 

Mängden versioner är nyckeln

Durmaz är viral, det är vi överens om, ja? Men även om det finns ”officiella” och färdiga inlägg att dela, precis som under Paris:

..så är nyckeln att det finns otroligt många versioner av det här stödet. Lika många versioner som det finns målgrupper. Eller såhär: en del är superintresserade av fotboll, andra av politik, andra vill visa sitt stöd för antirasism, några ser det som en politisk möjlighet och andra är bara….rättmätigheten…förbannade – är ni med? Det var längesedan ett enda inlägg, en enda film, ett enda visuellt uttryck fick genomslag på den här nivån, eller för all del på den nivå vi inte sett sedan snyftfilmseran som startade med ’Like a girl’. DET om något ska man inspireras av. Gör många saker av samma budskap på olika plattformar. Det är nyckeln till bred spridning.

 

//