Gilla och dela gärna

Aftonbladets Martin Schori skrev en artikel igår om de politiska partierna i sociala medier. Som både han och jag skrivit om tidigare så leder Sverigedemokraterna stort hur man än vänder och vrider på det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql0dV4/vrede-slar-karlek-i-sociala-medier-eller-darfor-ar-sd-bast-och-fi-sa

Jag följer såklart närgånget hur de olika partierna beter sig i sociala medier och det enda som Sverigedemokraterna gör som övriga partier i princip inte gör (eller som i alla fall är mycket mera slätstruket hos andra) är förstås – att klaga.

För oavsett om det är politik eller vad det nu är så är själva formatet – klag och provokation – en trigger för precis den målgruppen som i stort förvandlat Facebook till en klagomur under flera år. Är ni med? Det är naturligtvis grovt förenklat det här – men fast man kanske tror det så är det alltså inte så att alla användare av Facebook gillar, delar och kommenterar inlägg – inte ens från politiska partier. Och den ”kultur” som kommenterande på Facebook urartat till är en av…just det…. klag. Referens t ex när Ica bjöd alla sina kunder på prinsesstårta:

https://www.expressen.se/omtalat/livet/kunderna-sparade-nar-ica-ville-bjuda-pa-tarta-da-gav-anna-sara-svar-pa-tal-/

 

Varje dag mässar jag till mina kunder att inte låsa sig vid interaktioner på Facebook som mått på någonting eftersom det helt enkelt är ett dåligt mått på om ens målgrupp gillat vad man gjort. Sannolikheten att de som använt interaktionsfunktionerna för att visa kärlek eller hat till ditt inlägg korrelerar sällan med de som är din målgrupp. Så att grejer får många likes betyder att den tilltalat den målgrupp som ger många likes. Således mormor med look alikes (även detta grovt förenklat). Mer om detta i ett separat inlägg…

 

Betyder det här att det är helt verkningslöst att SD leder stort på Facebook? Naturligtvis inte. Framför allt är det så försvinnande genialt tillika skrämmande att den här algoritmen är EXPERT på att på mindre än några timmar inge en känsla av att något är ”överallt” eller att ”alla” pratar om det just nu. Av en slump kollade jag häromdagen på en textad video om ett gigantiskt stim med plast som just nu seglar runt i Karibien. Det är fruktansvärt ju. Hela öar med bara plastsopor… De följande timmarna och dagarna har jag sett alltifrån National Geographics briljanta omslag med tillhörande vitsord till fler filmer, bilder, artiklar, och inlägg om plast. Min känsla är att det här är överst på allas agendor nu, att det är vårt största, globala problem och jag känner – jag måste göra någonting!

 

Observera att jag vare sig gillat, kommenterat eller delat något av det här….