3 tips appråpå tonårsflykten från Facebook

Media älskar verkligen rapporter om att fôlk slutar använda Facebook. Det måste vara den vanligaste frågan, vanligaste rubriken och kort sagt – vanligaste ämnet när det handlar om Facebook. Spelarflykten och det här ”när gränsen är nådd”.

Nu har det aktueliserats igen. Amerikanska Pew Research Center har gjort en studie som fått stor spridning världen över. Studien visar att endast 10 procent av amerikanska tonåringar använder Facebook mest. Alltså va? Det är ju SKYHÖGT! Det finns ungefär (otroligt grovt räknat med hjälp av googlesökningen ”how many American teenagers are there”) 50 miljoner amerikanska tonåringar. 5 miljoner av dem använder Facebook som sin mesta sociala plattform. Otroligt ju!

Ok, men det viktiga här. Facebooks styrka är inte, och kommer inte att bli, att folk sitter i ändlösa timmar och nätter och scrollar ner i sin feed och delar kuliga grejer. Det har nästan alla tröttnat på för länge sen. Det är som att gå upp och ner på en sån där tingeltangel turistgata och hoppas hitta genuint lokala produkter och mat som en farmor har lagat. Det är tvärtom inte ett dugg  konstigt att beteendet på plattformen förändras, att fokus flyttar runt, att olika plattformar fyller olika syften och att vi inte gör allt på en och samma plattform.

Mitt bästa exempel på det är när sagda tonåringars mammor slutade lägga upp album från familjens semesterresor på Facebook och istället började lägga upp rosévin i motljus direkt när det hände på Instagram. Också lite som att dagens tonåringar inte slökollar på eftermiddagsteves utbud av Beverly Hills och Melrose Place-repriser utan istället på YT-motsvarigheter som kräver ungefär samma hjärnverksamhet.

Annonsörer måste ha med sig det här in i sin medieplanering såklart. Att olika fôlk är på olika plattformar men framför allt att alla är på många plattformar men gör olika grejer när de är där. Det är det som gör det så infernaliskt krångligt. Eller framför allt det som gör att det här att köpa sig ur problemet med en och samma annons på många plattformar – inte funkar längre. Men mer om det en annan gång. Här är tre tips till annonsörer om ett rimligt förhållningssätt till Facebook appråpå den här tonårsflykten:

1)

Tänk på Facebook som en plattform som kopplar ihop punkterna på ett sätt som t ex Snapchat inte gör (men YT i viss utsträckning). Det gäller inte bara det faktum att Facebook lite kontroversiellt trackar sina användare på en rad olika digitala plattformar utan också:

2)

Facebooks data borde lära dig saker om din målgrupp som du sedan kan ta med in i plattformar som inte erbjuder samma möjlighet till tracking i realtid. Och som framför allt inte erbjuder samma möjlighet att mäta hur människor faktiskt tar emot ditt innehåll. Nu kan en sluta testa content i fokusgrupper och testa på Facebook istället. Och de modiga tar med sig det de lär sig ut i varenda aktivitet som ska kommuniceras vare sig huvudkanalen är Facebook eller inte.

3)

Jag vill också mena att man ska förlita sig på vad datan säger och inte gissa den baserat på sådant man läser i branschpress. Dvs om din data visar att tonåringar inte är superusers av Facebook newsfeed, vilket är troligt, då måste du hitta dem någon annanstans. Men om du får de resultat du beräknat via sagda newsfeed – k ö r på. Och glöm inte att Messenger också är Facebook…

 

//