Tips till varumärken som vill bli virala med EXTRA

Följ länk om ej briefad av social listening tool än: https://www.instagram.com/p/Bi3MQJAHqeU/

 

Driver det business?

Engagement är kul – jag vet. Men jag kommer från en mera konservativ skola som gillar business. Är många likes lika med business? Hur kan jag koppla det här till business och inte bara ge mig ut på ett like-fiske för att det känns kul OM det funkar.

 

Tänk strategiskt

Det finns exempel på när det blir otroligt bra och driver varumärke bättre än alla kampanjer i Småland. Men det har också krävt att det finns en extremt tight strategisk grund och att någon tänkt till så att varumärket är in the forefront! Att personal på butiken Glitter på Hötorget spelar upp en scen är kul – men det har ingenting med Glitters produkter att göra.

 

Viralt finns inte

Det kostar pengar att bli viral. Och det kostar ännu mer pengar att tjäna pengar på att bli viral. Med extremt få undantag som aldrig har berört läsk, billiga t-shirtar eller pulversoppor har så kallade ”virala” succéer kostat jättemycket pengar. Jag vet att många skryter med ”inga mediepengar” alls – men det är som att säga att man blev viral gratis när man ingick samarbete med Zlatan (kommer knappast hända igen nu…). Nej, det kostar deg! Strategisk deg, bra och klok produktion och har man nu lagt ner sig på det viset så förtjänar det ni gjort medieutrymme! Det gör det inte sämre, tvärtom!

 

Det går också bra att helt motstå frestelsen och bara kolla klipp i sängen på internets duktigaste kreatörer. Så här i Guldtubentider inte minst…