3 saker GDPR inte kommer leda till

1.Sämre riktade annonser

Det kommer inte leda till att vi gör ett stort återtag till ett numera omodernt förhållningssätt till att köpa media, som innebär reach, reach och åter reach. Vi måste tvärtom mer än någonsin börja och fortsätta prata om relevans. Relevans är det som räddar oss från att kasta pengar i mörka programmatic-hål och smutsiga felprissatta Facebookannonser utan verkan. Relevans är vårt mätvärde som vi måste använda för att först med hjälp av det gå brett. Man kan likna det vid en rockkonsert där publiken, den enorma publiken för övrigt, antingen sjunger med i din låt eller inte har en aning om vem du är eller vad du gafflar om därframme och därmed inte har något som helst intresse av dig.

 

2.Mer tv!

Det kommer inte leda till att vi börjar köpa media i traditionella medier igen. För det är ju såhär va – svårigheterna som annonsörer upplever i och med GDPR är ju inte konsumenters problem över huvudtaget. Konsumenters mediebeteende kommer alltså inte regredieras för att det är billigare, lättare och överlag mindre besvärligt för annonsörer att köpa tv-rklam istället för att hitta nycklarna till den tid vi lever i nu.

 

3.Att det blir enklare

Det kommer tyvärr inte göra det enklare…. Däremot kommer det kräva av oss gemensamt en mycket större förståelse för var, vad och hur våra annonser exponeras. I en tid när alla nu ivrigt jobbar med avtal som ska lägga ansvar på alla andra utom en själv. Då måste alla medlemmar i leden förstå vad det är vi pysslar med och när vi går över gränsen.

 

Styrkekram till alla oss därute! Nu är det 2 veckor kvar!