4 tecken på att det aldrig varit krångligare att jobba med marknadsföring

Det förtjänade utrymmet är köpt och tvärtom

Det kom en undersökning för några veckor sedan som kommer fram till att gränsen mellan köpt och förtjänad media aldrig har varit otydligare. Den kommer också fram till att folk faktiskt inte bryr sig. Och även om du som enskild individ gör det så visar inte datan det. Med det menar jag att man alltså inte kan se att människor t ex aktivt skulle välja bort köpta artiklar men inte förtjänade.  Det är lätt att förstå att det då blir problem om man som marknadsförare har vattentäta skott mellan olika roller och avdelningar som ska jobba med organiskt och förtjänat och några andra som ska jobba med köpt och media, dvs den uppdelning som hela vår bransch för många år sedan kom överens om som rimlig. Men de måste inte bara samverka för att resultatet ska optimeras, de måste sitta ihop. (Undersökningen från GCR2018 här: https://www.holmesreport.com/research/article/gcr2018-line-between-paid-and-earned-is-blurring-and-many-consumers-don’t-care)

 

Det breda genomslaget saknar relevans och blir därför inte brett

Minns ni när vissa varumärken kunde ta över hela ens värld med sina kampanjer? Framför allt telekom. De var överallt, tunnelbanan, tv, banner, utomhus. Var är de nu? Jag har inte sett en sådan där vräkig enskild kampanj på flera år. Telekom ser jag ingenstans. Varför det? För att det inte går köpa brett i en tid när relevans styr vad vi exponeras för. Att vara bred är per definition att inte ligga högt i relevans för någon och det betyder idag att det inte slår igenom brett heller. Skriv ner och spara: man får inte mer för att man betalar mer. Facebook styr den utvecklingen och det kommer påverka alla. Alltså att lägga mer pengar ökar inte per definition genomslaget. Däremot ökar det kostnaden. Så himla demokratiskt.

 

Är det dyrt med influencers eller är det dyrt att vara influencer?

Världens största influencers är knappast en one-man show. Som case-studie kan vi ta New York-baserade Tezza. Här är tre slumpmässigt utvalda bilder ur Tezzas flöde den senaste veckan:

 

 

Det är knappast Tezza själv som tar lite selfies när andan faller på. Varje vecka är det någon som antyder för mig att influencers har blivit så dyrt så det är helt sjukt. Men är det en influencer man ”köper”? Det där är en fullskalig byrå skulle jag säga. Och det har inte varit gratis för Tezza att bygga det där kontot, det är inte att Tezzas tillvaro är en av ledig tid och ibland att hon tar lite selfies och får 350.000 för besväret…

 

Vad är en sociala medier-kampanj och vad är en kampanj som inte är det?

6 miljoner svenskar har ett Facebookkonto. Alla har hajjat det. Alla kampanjer som görs inkluderar därmed Facebook. Men vad är en sociala medier-kampanj? En kampanj som bara går i sociala medier? Varför det? För Facebook är långt ifrån det enda mediet vi konsumerar, precis som TV är långt ifrån det enda mediet  som en viss målgrupp fortfarande konsumerar. Men sociala medier måste genomsyra allt vi gör eftersom det i sin grund är fundamentalt annorlunda från våra traditionella köpta OCH våra traditionella förtjänade medier och det påverkar alla aspekter av kommunikation och reklam.

Låter det svårt? Ja men det är det, men det gör kanske inte så mycket. Det är bara pengar som ska skrivas in i excelrader som tidigare inte fanns litegranna.