Chilla nu med knytblusen!

Skandalen inom Svenska Akademien har naturligtvis inte undgått någon. Inte heller det faktum att inte mindre än två kvinnor tvingas bort som en följd av en skandal som har med allt annat än kvinnligt ledarskap att göra… Här tjusigt rubricerat av The New York Times:

 

Men var inte det jag skulle säga – utan jag villa mana alla SoMe-managers därute – som fått i uppdrag att bli mer always on, ha örat mot marken och ”haka på virala fenomen” – att chilla nu med knytblusen! Jag har sett ett par redan och om detta vill jag ge två råd:

Glöm inte bort vad den här knytblusen står för, dvs det symbolvärde som den nu fått snabbare än vinden. Man kan alltså inte plocka poäng genom att uppdatera sina sociala kanaler med knytblusar om man inte har torrt på fötterna själv, som de flesta naturligtvis har – vilket föranleder punkt nummer två:

Missta inte #backadanius för en viral företeelse som dessutom ska hjälpa er att sälja fler blusar. Det finns något i det där som ofta har slagit slint, det vill säga att man tar ett organiskt viralt fenomen och helt plötsligt använder det för att sälja kex, hamburgare, läsk och försäkringar.

För övrigt går det bra att #backadanius. Om det nu hjälper. För att citera så himla aktuella Sheryl Sandberg, COO på Facebook: