4 intryck från nattens utfrågning av Marc Zuckerberg

Farfar är inte down with it

Medelåldern bland senatorerna är 62 år. Och de ställde också frågor som ligger i linje med sin ålder, eller snarare, som ligger i linje med att de knappast känner tillhörig till Facebookgenerationen. Vissa av frågorna kan man enkelt bara googla sig till och lika många frågor var baserade på rena fördomar, t ex att Facebook säljer data (det gör de alltså inte, vilket Zuckerberg betonade många, många gånger), men också frågor som började med ”många av mina vänner säger att….”. Man skulle ju vilja ha sett riktiga proffs ställa frågorna, gå på djupet i hur Facebook behandlar data, hur det faktiskt går till när man trackar även out-of-app-aktivitet och kort sagt frågor, som inte kräver att Zuckerberg måste börja svaret med ”well, we have an app called Messenger…”

 

Übermänniskakravet

Zuckerberg fick frågor om högt och lågt och många som inte har ett dugg att göra med anledningen till att han sitter i senaten de här dagarna. T ex att Facebook tjänar väldigt mycket pengar på sin affär och att det i sin tur gjort Marc Zuckerberg till en av världens rikaste personer, som internet gick lös på som anledning nog att radera sitt Facebookkonto. Men också frågan om vad Zuckerberg tänker göra åt att många spenderar för mycket tid i sociala medier istället för att göra sådant vi gjorde förr som att fika, ringa mormor och plugga. Så otroligt ointressant och irrelevant när ämnet i sig är brinnande aktuellt och något vi måste diskutera gemensamt för att kunna ha en rimlig framtid.

 

Who could have guessed

Zuckerberg återkom flera gånger till att han aldrig kunnat ana detta när han för 14 år sedan skapade Facebook i sitt studentrum på Harvard. Och jag kan inte sluta tänka på att det vi diskuterar nu, det saknar ju motstycke. Om någon hade sagt för 20 år sedan att vi skulle ha en plattform där 2 miljarder människor frivilligt kodat in data om sig själva i den utsträckning som man gjort på Facebook hade man aldrig kunnat föreställa sig hur en sådan set-up skulle se ut. Och inte ens när vi gick med i Facebook för 10+ år sedan (de flesta) kunde man ju ana vad plattformen skulle utvecklas till att bli. Om man gått med i Facebook nu hade man knappast lika noggrant lagt in info om sig själv i den utsträckningen. Facebook har växt till vad det är idag i symbios med nutiden. Vem f-n hade kunnat förutspå det…

 

Alla frågor som inte ställdes

De frågor som skulle kunnat bli mest intressanta, som hur Facebook trackar personer som redan lämnat plattformen t ex hann aldrig bli intressanta eftersom de ställdes på en nivå som gjorde att det inte fanns ett tillräckligt snabbt svar för de här 5 minuterna per senator. Ibland blev Zuckerberg avbruten och ombads att omedelbart svara ja eller nej på frågor som orimligen har ett så enkelt svar. Men inte en enda fråga om pixeldata, inte en enda intrikat fråga om hur ”kundresan” faktiskt ser ut på internet i stort med hjälp av Facebook. Inte en enda fråga om framtiden för business manager som verktyg och hur det framöver kommer att stödja det som numera är de flesta annonsörers hela affärsmodell (som vilar på Facebook), det vill säga att hårdsegmentera målgrupper baserat på hur väl de svarar på tidigare annonser. Ett system som gör att Facebook blir smartare och smartare och lär sig mer och mer om sina användare, så till den grad att Facebook faktiskt vet mer om dig än du kanske vet själv.

Kanske ikväll då senatorerna enligt uppgift visst ska vara en smula yngre…