Allt är inte memes som glimmar

Jag brukar ju säga att man ska anpassa sig till hur medielandskapet ser ut. I snart 8 år har jag mässat att man måste tänka om, man kan inte först kan göra som man alltid gjort för att sedan göra sociala medier som en svans på slutet, det kommer inte fungera.

Men HUR gör man för att anpassa sig. I ett försök att svara på den frågan tror jag att vi framöver kommer se många exempel som Bahnhof (som jag bloggade om igår) och nu Svenskt Näringsliv där en flera månader gammal post nu aktualiseras av både kvällstidningarna och branschpress:

Det som förenar både Bahnhof och Svenskt Näringsliv och alla som reflexmässigt lägger upp god jul, glad midsommar, ät den nya kanelbulletacon och nu lanseras glass med fiskoljesmak (fniss fniss april april) är att samtliga misstolkar anpassningen till att låta allt bli ett tramsigt effektsökeri. Det är inte lösningen.

Nyckeln är tvärtom att inte försöka vända sig till alla – då blir det memes. Istället handlar allt om att hitta sin målgrupp. Och det kan man fortfarande i dessa tider av GDPR-profiler och Facebookläckor – utan att vare sig bryta mot lagen eller kränka folks integritet. Självklart innebär det också att man måste sluta utgå från en Facebooksida med fans, posta grejer och hoppas att internet ska göra resten. Det handlar om att inleda, vårda och underhålla en dialog med den målgrupp som faktiskt är intresserad av vad du har att säga. Lyssna på dem och mäta rimliga mätvärden som också speglar dina affärsmål. Inte jublande ringa branschpress för att du fått 900 likes på en bild med två korslagda pommes frites.

Låter det svårt? Det är det. Det finns inga genvägar. Det fanns eventuellt ett genvägsfönster öppet under första halvan av 2012, men det där är så stängt nu så jag har inte ord för det.