Tre skittips?

Create awesome content. Det är essensen i precis alla praktiska tips om hur man överträffar alla andra i sociala medier. Det är ett skittips som vem som helst kan ge, men absolut ingen kan förklara vad det är. Men vi kan väl försöka, någon måste ju göra det. Här är tre bättre tips än awesome content för specifikt Instagram:

Awesome content berättar en historia

Tänk att innehållet ska vara formulerat som en fråga. Inte i copyn naturligtvis. Fråga inte vilken pastasås dina följare helst tar på pastan ikväll och klipp till en stockbild på laxpasta. Inte så. Bilden eller filmen ska väcka en fråga, en tanke, en känsla, en förnimmelse eller varför inte ett behov. Varför står han sådär, vem är det som står bakom honom, vad konstigt benet ser ut och VART är den där bilden tagen:

https://www.instagram.com/reuters/

 

Awesome content är gjort för plattformen

Nej, 15 sekunders video är inte ett Instagramformat. Det har ingenting med det att göra. Innehåll som är gjort för Instagram förstår plattformens visuella fokus, vad som får tummen att stanna upp och vad som triggar ögat, hjärnan och hjärtat i rätt kontext. Man förstår det när man ser det:

https://www.instagram.com/gucci/

 

Awesome content vill ha mer

Det kräver något av dig. Din uppmärksamhet, din tankeförmåga och kanske, kanske en tumme upp eller något ännu värre som en regram eller send to friend. Per definition kräver reklam i traditionell mening ingenting av dig. Inget den får i alla fall. Det är ett passivt, påtvingat innehåll med hög återbesöksfrekvens. Just nu kräver tiny dinners hög återbesökningsfrkvens av mig. Jag. Kan. Inte. Sluta.

https://www.instagram.com/p/BUaD41DFq9w/?tagged=tinydinner

 

Glöm nu inte bort att tänka på hur orimligt det vore om innehåll på Instagram skulle vara enkelt, billigt eller gratis och dessutom spridas helt organiskt. Det är inte orättvist ens att det inte funkar så, det är inte taskigt av algoritmen, det är bara …rimligt.

 

Vad tyckte ni om tipsen? Bättre än create awesome content? Nej?