Även politiska partier måste tänka om

Ulf Kristersson intervjuades i SvD Ekonomistudion imorse om Cambridge Analytica-skandalen. Han börjar med att säga att han inte en aning om vad det var förrän igår. Och att Moderaterna tydligen erbjudits att använda Cambridge Analyticas tjänster, men att det är det någon som jobbar med digitala medier som ansvara för, det är inget som ligger inom hans radar överhuvudtaget. Han låter som att han pratar om kopieringspapper till faxen i repan.

Ulf tycker också att politiken, det är ingen hastighetstävling, det är något vi ska ägna omtanke åt och blir det något som uppstår som känns fel då måste vi ju prata med varandra. Hörrni, låt oss prata innan vi agerar bara!

Ulf tror vidare att den här skandalen är begränsad till utländska krafter som försöker lägga sig i vårt svenska, trygga val.

Kort sagt – han begriper ingenting. Han förstår inte att man inte kan bekämpa kraften i algoritmerna genom att prata med varandra innan man låter saker och ting gå galet. Han förstår inte att den här ”datan” som alla pratar om är tillgänglig för alla och att det inte alls är någon ondskefull utländsk kraft som är det största hotet mot det svenska valet. Och det är förvisso hedervärt av Ulf att han vill mana till eftertänksamhet och en seriös politisk debatt, men frågan är HUR han tänker göra det. Att Facebook och den debatt och det klimat som råder där inte skulle påverka det svenska valet, det fattar väl alla att det i allra högsta grad kommer att göra. Att säga att det inte gör det är som att säga att media inte spelar någon roll överhuvudtaget. Det är orimligt att vara så ignorant inför hur man bekämpar det här klimatet som Kristersson är, att tro att det är den digitala avdelningen på Moderaterna som ensamt roddar med ”det där” medan han och hans alliansvänner ägnar sig åt seriös politik….

 

Samtliga politiska partier måste tvärtom anpassa sitt politiska budskap så att de får en plats i algoritmen. Politiken är på intet sätt undantaget från den anpassningen, att man inte först kan göra som man alltid har gjort och sedan göra någon liten ”aktivering på Facebook”. Facebook, som ”de som jobbar med digitala medier håller på med” ansvarar för ”det där med datan”, och Cambridge Analytica och vad det nu är. Men det rör ju inte det politiska toppskiktet (paus för reflektion).