Ditt social you vet mer om dig än du själv gör

Att Facebook är i blåsvädret appråpå Cambridge Analyticas förmodliga inblandning i det amerikanska presidentvalet har knappast undgått någon. Och äntligen kom ett uttalande från Marc Zuckerberg själv inatt. Det han säger är vettigt och också i linje med det som vi kunde förvänta oss, att Facebook nu gör en massa åtgärder för att det här aldrig ska kunna hända igen, att de är ledsna och (insert valfri kriskommunikationsfloskel). Men han säger också att själva upprinnelsen till det här är åtgärdat genom att Facebook redan 2014 begränsade tredjeparts-appars tillgång till information om användarna. Så egentligen gott så. Men frågan som kvarstår, som jag tycker är värd att diskutera länge, länge är frågan om hur mycket data Facebook har om sina användare och den risk det faktiskt innebär. Börja med att scrolla igenom listan i den här länken:

https://www.facebook.com/help/405183566203254

 

Och ta in mängden data vi pratar om här.

Tänk sedan att Facebook kan använda den här datan likt en AI-intelligens för att inte bara kartlägga dig som person utan också kunna förutspå hur du kommer reagera på innehåll i framtiden. Kort sagt – ditt social you vet mer om dig än du själv gör.

Det här är ok med de flesta när det kommer till att få tips på musik man kanske gillar, artiklar man vill läsa osv, men det är när det används på fel sätt som man börjar bli orolig.

Det är val i Sverige om ett halvår. Vilka krafter kommer vara mest effektiva i utnyttjandet av all den här datan? Man måste alltså inte dra ut data via ett personlighetstest som Cambridge Analytica. Datan är tillgänglig för alla med ett annonskonto och är en del av alla annonsörers everyday business.

Missförstå mig rätt nu. Det är alltså inte en lösning att bli analog igen. Det är inte en lösning att sluta använda sociala medier och att sluta använda internet.

Men jag tycker man ska ha respekt för det. Jag tycker också att det är ens skyldighet att som en GOD kraft i samhället att verka för att få ut goda budskap, eller åtminstone balansera upp vad som riskerar att bli en ensidig bild. Och det kräver at man använder tillgänglig data. Jag är orolig för det svenska valet, och för att det som kommer ta sig fram i de här medierna är felvinklat, hårdutnyttjat och för syften som inte gör gott för samhället.

 

Det ska bli både spännande och skrämmande att följa.

 

//