3 tecken på att LinkedIn blivit ett gubb- och tantforum

1.

Vuxna människor älskar det lite för mycket

LinkedIn är det av de sociala nätverken som förändrats minst under de senaste åren. Visst, designen har blivit lite annorlunda, men det har inte i sina grundvalar skakats om på det sättet som Facebook gjort och det har heller inte påverkats märkbart av andra sociala mediers framfört som t ex Snapchat påverkat Instagram etc. Det är en grund spaning – men vuxna älskar det. Vuxna fattar LinkedIn! Det har dessutom funnits tillräckligt länge för att man ska ha hunnit utvecklat egna strategier för plattformen som också funkar år efter år! Om man vill bli endorsad ska man t ex själva ägna sig åt just endorsing. Men det är många som inte känner sig hemma i det här. Som inte känner sig hemma i det beteende som vuxna har på LinkedIn.

 

2.

Per Holknekt-effekten 

(Obs – jag har ingenting emot Per Holknekt – eller för den delen att man marknadsför sig på LinkedIn.) Per Holknekt har byggt upp ett eget universum på LinkedIn där han så gott som dagligen delar historier och erfarenheter från sin karriär, sina åsikter om företagande, mod, risker och attityd. Han har verkligen lyckats med det här tycker jag och det har naturligtvis inspirerat andra. Företrädesvis egenföretagare som arbetar som föreläsare, coacher eller inspiratörer på olika sätt. Inget fel med det – överhuvudtaget. Men de har tagit över feeden. Det här är LinkedIns motsvarighet till memes, dvs att svara på arbetsfilosofiska frågor om hur just jag löser livspusslet.

 

3.

The FOMO (vuxnas)

Mot många vuxnas bättre vetande – det fungerar alltså utmärkt att INTE ha en LinkedIn-profil och ändå vara…

  • Extremt åtråvärd för en arbetsmarknad
  • Synlig för extremt åtråvärda arbetsgivare
  • Digitalt kompetent
  • En superuser av sociala medier.

 

Nu ska jag, som den tant jag är, lägga upp länken till det här blogginlägget på LinkedIn.

 

//