Hon lyfte mig

Vilken fin dag det blev igår!

Under högtids- och temadagar brukar sociala medier vara fyllda av ’Grattis på Semlans Dag önskar vi på Jockes diskmedel’, men icke igår. I eftermälet av #metoo poppade det istället upp exceptionellt relevanta kampanjer, initiativ och releaser som smälte ihop med det som redan sker organiskt. Och det är ju så det fungerar – om man lägger sig väldigt nära det beteende som redan finns så finns det faktiskt fortfarande bäring i idéen om att få människor att dela inlägg i sociala medier.

Det som stack ut mest igår i just min feed var Tidningen Chefs upprop #honlyftemig. Ok, Tidningen Chef är inget varumärke, det är en tidning, men alltså det är INTE självklart att få någon som helst traction oavsett vem du är genom att lansera en ny hashtag. Man har tvärtom alla odds emot sig.

Det har även kvinnor som vill nå toppen. 16% av Sveriges chefer är kvinnor. Etta. Sexa. Det kan man tänka på innan man slänger sig med dängor som att vi har kommit jättelångt i Sverige jämfört med andra marknader (förvisso), innan man säger ”men Emma, var inte så himla arg”.

Och om Tidningen Chef tyckte att fan- vi hade ändå hoppats på lite mer shares och taggade bilder vill jag hälsa -det föregick överallt det där. På mail, på sms, i Messenger, på Whatsapp ch IRL.

 

Bra skit.