Det blir inget den här gången heller

Facebook testar ännu en ny annonsfunktion för Messenger – Broadcast. Rimligt såklart eftersom så mycket av de konversationer som Facebook (igen) vill att vi ska låta försiggå direkt i newsfeed och på varandras ’sidor’ har flyttat ut på Messenger. Det är helt enkelt där användarna spenderar mest tid.

Jag tycker annonser i Messenger hittills har varit antingen i princip osynliga (motsvarigheten till en banner ad som bara ligger emellan mina kompisars meddelanden) eller otroligt påträngande. Som när jag råkade godkänna att en tidning fick skicka meddelanden till mig, varpå jag fick nya ”tips” på artiklar varje kvart. Jag blev sinnessjukt förbannad.

Men formen för det här med konversationer på Messenger mellan användare och varumärken – har inte riktigt fått fart. Förmodligen för att man inte hittat ett rimligt format för det här. Eller snarare – för att det inte ligger för användarna att hålla igång konversationer med varumärken på det sättet. Det är för intimt!

Enligt Facebook är dock Broadcast sprunget ur just användarnas beteende och bygger på att fôlk faktiskt är helt ok med att inleda konversationer med mindre företag, alltså den lokala matbutik, det nystartade skomärket med en enda pop-up-butik nära där du bor etc. Tjänsten är gjord för att den typen av företag enklare ska kunna hantera konversationer i Messenger, utan att utveckla botar eller vara superexperter på att utforma reklammeddelanden.

Tyvärr tror jag att det blir svårt att få det här att få något större genomslag, helt enkelt för att beteendet att föra diskussioner på Messenger med varumärken inte riktigt slagit igenom. Återstår att se vem som knäcker koden till det…

 

//