Facebook är inte ett reachmedium

Det blir allt svårare att nå igenom i Facebooks newsfeed. Det håller alla med om, och det gäller även alla. Och frustrationen är påtaglig. Vissa förlamas till och med av den, de kastar in handduken och ger upp bara. Jag kan förstå det.

För först  (läs innan 2012) var ju allt så himla, himla roligt!  Man tog amatörmässiga bilder på sin produkt i någon festlig situation, t ex stående på den gräsmatta som låg närmast kontoret, och så skrev man en snitsig copy som man aldrig i sina vildaste fantasier skulle nedlåta sig att använda i någon annan form av kommunikation och så fick man – feedback från konsumenter. Man fick likes, man fick reach, man fick – delningar! Och allt var gratis.

Klipp till några år senare när allt som gällde var viral video. Kraven steg. De produktioner som blev ”virala” var svindyra. De vann priser och man pratade om dem på nyheterna. Plötsligt skulle alla göra känslomässig film. Men någonstans där när Kleenex började göra snyftfilmer eftersom det blev så himla naturligt att ta en Kleenex när man skulle gråta – dog den virala videon (obs – inte Kleenex fel, jag grät absolut till en del grejer).

Nu? Ja, tyvärr är det som tar sig upp i newsfeed i huvudsak så lättuggat att det inte bara gränsar till utan är rent banalt. Hur många gånger det senaste halvåret har jag sett den där pingvinen som knuffar sin kompispingvin så hen ramlar i en vattenpöl? Den mindre dystopiska förklaringen är är att feeden väljer ut populärt material baserat på sådant som är populärt för ett stort antal människor. Det låter rimligt och så har feeden egentligen alltid funkat. Google är ju egentligen exakt samma sak. 

Är det kört då? Nej! Tricket är att du inte ska göra innehåll till alla. Förmodligen inte ens till jättemånga. Facebook är inte ett reachmedium – det är ett relevansmedium. Man kan också mäta det fysiskt – reach blir dyrare på Facebook till förmån för billigare köp på annonser med högt relevance score. Facebook supportar alltså inte tron på att man måste kasta upp en logga de första tre sekunderna och andra ”reachsanningar”.

Så mitt tips är lika djävulskt enkelt som effektivt:

Sluta fokusera på reach – fokusera istället på relevans! Fokusera på att skapa innehåll som hjälper till att driva din affär! Och det innehållet behöver inte alls vara banalt, det måste inte få folk att skratta, det måste inte vara trendigt eller ens särskilt nyskapande. Det behöver bara vara relevant för de människor du försöker nå och det är knappast alla. Posta således inte pingviner som knuffas för att få ”organisk reach” och lägg framför allt inte en logga i hörnet på sagda pingviner…