För dig som gillar resultat på sista raden

Jag intervjuades precis i en tidning. Och då aktueliserades frågan om hur mycket fôlk (varumärken, organisationer och – som i det här fallet – politiska partier) egentligen  kan om förutsättningarna för att lyckas i sociala medier?

Här är några puckar som vissa tycker är lågstadienivå, och andra fortfarande kämpar med varje dag…

Mina fans och följare

De flesta är medvetna om den i princip obefintliga organiska reachen, vilket per definition innebär att det du postar på en sida når försvinnande få människor om du inte lägger pengar bakom. Men en aspekt som kanske inte diskuteras lika mycket är om det ens är värt att lägga tid och kraft på följarna överhuvudtaget, för vilka är de egentligen? Vad var deras incitament för att börja följa din sida? Hade det något alls att göra med dina affärsmål idag? För det är ju också så att de allra flesta gillade de flesta sidor sissodär runt 2013 med omnejd, och det börjar bli ett par år sedan. Sedan dess har jag både hunnit byta både bank, frisör, elbolag, politiska preferenser och klädstorlek…

 

Vad är en like värd

Nu när vi på allvar ifrågasatt fans och följare tar vi nästa graal – likes. Vad är en like värd? Det måste du själv svara på, men man ska inte stirra sig blind på likes i alla fall. T ex kan man väldigt tydligt se på ett tvärsnitt av stora varumärkens Facebooksidor att ju fler anställda, desto fler likes på organiska poster. Det är alltså mycket mer sannolikt att du exponerar ditt organiska innehåll för de som angett att de arbetar på företaget än någon form av kommunikativ målgrupp.

Men sen har ju Facebook också hittat på att man optimera poster för interaktioner. Hurra!! Nu kan vi för en mycket billig peng få många likes. Men det som då händer, är att man exponerar posten främst för den målgrupp som är mest benägen att gilla, kommentera och dela. Om den målgruppen som gillar att gilla (hehe) inte överensstämmer med din faktiska målgrupp är det kanske inte optimalt. Eller alltså det gör ju ingen skada, men jag gillar resultat på sista raden jag..

 

Hej svejs, läs mer i en tidning nära dig strax!