Dags att uppdatera KPI: erna

Nu ska vi se så jag säger rätt…. Facebooks användare spenderar alltså 50 miljoner timmar mindre PER DAG på plattformen som en följd av den senaste uppdateringen. Som Facebook själva refererar till som mycket större än en uppdatering – det är en helt ny riktning.

Den stora anledningen till det här till synes dramatiska droppet är att Facebook nedprioriterar viral video eftersom video är en passiv aktivitet. Ni minns – Facebook vill inte att du passivt ska smyga omkring i kulisserna i newsfeed och kolla på lite olika rullar från företag – de vill att du ska använda plattformen för att samverka med andra som i sin tur ska leda till att ni tillsammans gör bra saker för världen. Som att inte tillsätta Donald Trump som president och så.

(Men man ska väl också ta ner de här siffrorna på jorden en smula. Det är 2,1 minuter mindre per dag per användare, rätta mig om jag har fel men är inte det typ längden på en video?)

Det är läge nu att anpassa sina KPI: er efter det här. Du kommer inte kunna köpa lika billiga views, vilket inte säger någonting om videons kvalitet om du jämför med siffror från i våras t ex. Men du kanske kan få något annat i gengäld? Dags att vässa de kreativa geniknölarna när det kommer till både distributionsvägar och vad du kan förvänta dig för gensvar från din målgrupp.

Som vanligt – lycka till!