Du har redan facit!

Ni vet Facebooks nya förändringar som innebär att man vill göra Facebook till en aktiv syssla igen, till en plats där du ska interagera med dina vänner, börja trycka på ’dela’ igen och kort sagt – göra allt det som du slutade med redan 2011?

Nu undrar alla vad det här kommer innebära och hur det ska gå till. Här är några indikationer ni enkelt kan se själva:

Om du går till din profil ser du att Facebook börjat highlighta sådant de vill att du ska fokusera på, t ex pushar de för att du ska byta både profil- och coverfoto, eller till och med lägga till ett tillfälligt coverfoto – eller ett bildspel!

De highlightar också att du ska uppdatera information om dig själv och att du ska ange vilka mer som jobbar på din angivna arbetsplats och connecta med dem.

För att inte tala om den nya rutan som hamnar överst idag som omber mig att ställa in min newsfeed så att jag kan samverka med bara mina närmaste vänner.

 

Allt det här och många andra förändringar är Facebooks sätt att styra vårt beteende mot att interagera med vänner, jag märker också av att jag får ett högre engagement på mina små fjuttposter än vanligt – högst troligen för att mina inlägg värda att gillas (blogginlägg från igår t ex) hamnar som en tjatmoster högst upp framför folk och vägrar försvinna om man inte gillar. Eller någonting ditåt…

 

All good tänker du – är loppet kört nu för mig som varumärke? Nej! Läste ett mycket bra tips igår i ett nyhetsbrev med rubriken ”how to engagage people in social media”

Create outstanding content that your target group can’t not share.

Lätt va?

Det är det faktiskt! Svaret på frågan har du redan framför dig – vad går din målgrupp igång på? Vilka är dina tre bästa inlägg? Vad förenar dem? Gör mer av det! Svaret finns i din egen data.

 

Lycka till!