Frågor som svar på frågor

Jag föreläser en hel del. Förra veckan bland annat på branscheventet Varumärkesdagarna. Hur mina föreläsningar tas emot och de frågor jag får lär mig otroligt mycket om marknadens behov, hur man i en rad olika branscher och organisationer ser på sociala medier, hur man valt att organisera sig och framför allt, vilka utmaningar man står inför just nu.

Många av frågorna upplever jag är motsvarigheten till att fråga vilket enda livsmedel man ska undvika för att gå ner vikt. Det vill säga, de är uttryck för den ständiga jakten på de enkla svaren.

Här är en sammanfattning av den senaste tidens vanligaste frågor, och vilka frågor man kanske borde ställa sig istället…

Hur ska innehållet se ut som jag ska posta i mina kanaler?

Istället kanske man borde fråga sig:

Hur ska jag få någon att se vad jag postar? Helt enkelt eftersom det absolut inte är självklart att bara för att man postat något har målgruppen tagit del av det. Mer om detta vid ett senare tillfälle…

Vårt mål är att få fler delningar i sociala medier, hur ska vi göra då?

Istället borde man kanske fråga sig:

Vad är det möjligt att få folk att göra med vårt innehåll? Helt enkelt för att allt färre personer delar allt mindre innehåll, det är ett beteende som har förändrats. Men framför allt – är delningar verkligen all it’s cracked up to be?

Hur många inlägg ska man göra per vecka?

Istället borde man kanske fråga sig:

Vad är min målsättning och vad jag har för budget för att understödja den målsättningen?

Slutligen min favorit:

Jag har läst att om man bara….

Jag förstår att man blir helt tokig på alla nya råd och rön om vad som ”gäller” i sociala medier. Inklusive den här bloggen kanske. Men om man istället lutar sig mot sin egen, insamlade data och sina egna lärdomar (gärna jämförda med andra dock) är man alltid trygg i sin egen hamn. Om din målgrupp friskt delar dina inlägg och du faktiskt kan härleda det till din business så är det mycket viktigare än vad någon dåre till expert siar om.

 

Läs gärna ändå min blogg etc!