Kommer Ærø Dagblad klara sig bättre än Bulletin?

När den nya tidningen Bulletin startade i december skrev jag att detta visade att det går att starta dagstidningar igen. Ledningen för Bulletin verkar göra allt för att bevisa att jag hade fel, men jag hoppas fortfarande att min bedömning håller. Kanske får jag istället hoppas på den blivande danska lokaltidningen Ærø Dagblad?

De tre sista decennierna i slutet av 1800-talet startades fler än 100 nya dagstidningar i Sverige. Efter andra världskriget har det knappt startats några alls. Tidskrifterna däremot, fick sin stora boom så sent som under 2000-talets första decennium.

Det är inte helt lätt att avgöra när förutsättningarna för nya mediesatsningar är som bäst. Jag tycker fortfarande att en hel del talar för att det finns hyggliga möjligheter för tidningsentreprenörer nu på 2020-talet.

Bulletins problem ligger nog inte i att de misstolkat möjligheterna att lyckas med ett dagstidningsprojekt. I det fallet verkar snarare handla om att man inte valt rätt personer för att klara en stor nyhetsverksamhet på daglig basis. Man verkar också ha lagt sig på en alltför hög kostnadsnivå, att döma av det som vd Pontus Tholin sa på det inspelade redaktionsmöte som Medierna i P1 sände i lördags. Där framgår att Bulletin har ”25 anställda plus 5 frilansskribenter på reguljär basis, alla över 50 000 i månaden”.

Ett projekt som verkar börja i en lite mer försiktig skala är den blivande danska lokaltidningen Ærø Dagblad. Den helt digitala tidningen kommer att lanseras inom ett par veckor med två fast anställda och tre frilansare. Tanken är att göra en klassisk lokaltidning för den danska ön Ærø, som för svenskar kanske är mest känd som platsen där Carsten Jensens succéroman Vi, de drunknade utspelar sig. Det har faktiskt funnits åtta olika lokaltidningar genom åren på Ærø, men den senaste lades ner 1963. Om Ærø Dagblad hittar en modell kanske den kan sprida sig till andra orter som har svag lokalbevakning i dag.

Ett stort problem för dagens medieentreprenörer är att det inte finns någon färdig teknisk plattform att använda. Det är obegripligt att ingen satt samman en wordpress-mall med ett betalsystem, en prenumerationsdatabas och ett nyhetsbrevsverktyg till en färdig helhet. Om detta fanns tror jag många journalister med entreprenörsdrömmar redan hade satt startat lokala tidningar eller tidningar med ett specialfokus.

Nu har i stället både Facebook och Twitter annonserat att de ska lansera plattformar för medieentreprenörer. Här är jag dock betydligt mer skeptisk, Facebooks försök med Instant Articles för några år sedan avskräcker fortfarande. Den som vill starta ett nytt mediebolag behöver se till att själv äga relationen till sina prenumeranter. Att Facebook eller Twitter skulle tillåta det har jag dock svårt att tro.