Ett av världens 50 största mediebolag ligger i Stockholm

För tio år sedan var Rupert Murdochs imperium News Corporation det största företaget inom nyhetsmedier i den engelskspråkiga världen. Sedan dess har han använt sin mediemakt till att bland annat få britterna att rösta för Brexit och amerikanerna att välja Trump till president. Men samtidigt har han fått se techbolagen ta över mediemakten, i dag är News Corp bara det 17:e största bolaget, endast ett pinnhål högre upp än det enda svenska bolaget på listan: Spotify.

Det är brittiska Press Gazette som häromdagen publicerade en ranking av nyhetsmedier i den engelskspråkiga världen. Listan visar hur medievärlden har förändrats på ett helt osannolikt sätt de senaste tio åren.

Etta på listan är Alphabet, ägarbolaget till Google. För tio år sedan var deras omsättning ett par miljarder dollar mindre än News Corps. I dag är de 15 gånger större och deras medieomsättning uppgår till 150 miljarder dollar (2019).

Tvåa är Facebook som 2010 omsatte mindre än 2 miljarder dollar. Förra året nådde de 70,7 miljarder dollar och 69,7 av intäkterna kommer från medieverksamhet, det vill säga annonsförsäljning.

Trea är Apple, vars medieintäkter bara är en femtedel av bolagets totala försäljning, men de är ändå nästan dubbelt så stora som fyran, Walt Disney.

De tre största är alltså i första hand teknikbolag. Deras sammanlagda medieomsättning uppgår enligt Press Gazettes beräkning till 273 miljarder dollar, vilket är 60 gånger mer än vad hela den svenska annonsmarknaden omsätter. Tar vi de övriga 47 bolagen på listan och lägger samman deras omsättning från nyhetsmedier blir de något större än de tre teknikjättarna men om ett år eller två torde topptrion gått förbi.

På 10-i-topp finns egentligen inget renodlat nyhetsbolag. Där trängs i stället kabeloperatörer, underhållningsverksamheter och fler teknikbolag (ByteDance, bolaget bakom Tiktok på 9:e plats och Microsoft på 10:e). Först på 12:e plats finns Fox News, TV-kanalen som stöttat Trump ända fram till valet i förra månaden. Bolaget ägs av Murdoch och bildades när Disney köpte alla övriga delar av 21st Century Fox av Murdoch 2019. TV-delarna hade brutits ut ur News Corp redan 2013.

Först på 13:e plats finns ett bolag som ger ut vanliga dagstidningar – Hearst Communications. Och först på 42:a plats återfinns New York Times med en omsättning på 1,8 miljarder dollar, motsvarande 15 miljarder kronor. Världens mest ansedda dagstidning är fortfarande snäppet större än Snap, bolaget bakom Snapchat. Som jämförelse omsatte Bonnier News 7,6 miljarder kronor 2019.

Har förändringarna varit positiva eller negativa under dessa tio år? Det beror nog på vem man frågar. Den största förändringen är att annonsmarknaden blivit global och att det är tekniken som är den viktigaste drivkraften.

För dagstidningar har decenniet varit helt förfärligt. Mängder av dagstidningar har lagts ner och ännu fler har sålts för småpengar. Men jämfört med 2015 skulle jag ändå säga att det är ljusare idag. Dagstidningarna har hittat en ny affärsmodell. Läsarna betalar åter för innehållet, fast nu i digital form.

Hur ser det då ut år 2030? Om vi ser förändringen de senaste tio åren så är det uppenbart att vi inte har en aning. Det enda jag tror är ganska säkert är att tekniken kommer att vara den viktigaste drivkraften även det kommande decenniet. Men om det finns flest kinesiska eller svenska bolag på listan om tio år? Oddsen talar nog för det förra, men jag är optimist och hoppas på det senare.

 

De 50 största nyhetsmediebolagen i den engelskspråkiga världen, enligt Press Gazettes sammanställning.

Press Gazette har beräknat bolagens omsättning inom nyhetsmedieområdet och räknat om intäkterna till dollar. Tabellen är rangordnad efter nyhetsmedieomsättning senast tillgängliga hela året. Det innebär normalt helåret 2019, några bolag har brutet räkenskapsår så delar av 2020 kan då vara medräknat. För ett par bolag är det uppgifter från 2018 som används. Läs mer på Press Gazette via denna länk.