Dags att åka till Danmark

I fredags lanserade de stora mediehusen i Danmark en gemensam plattform för programmatiska annonsköp i deras digitala medier. Lyckas projektet kan det förändra spelplanen till det bättre för medieföretagen i Danmark. Och för Bonnier, Schibsted, TV4 med flera är i så fall bara att åka dit för att köpa in sig eller kopiera upplägget.

Bakom den nya plattformen, som har namnet Publisher Platform, står danska TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier och Sjællandske Medier. Det är alltså en mycket bred samling stora medier i Danmark som är med.

Plattformen drivs av en förening och alla medieföretag i Danmark är välkomna att bli medlemmar. Det enda kravet är att alla medlemmar måste vara anslutna till det danska pressetiska systemet, Pressenævnet.

Plattformen ger två fördelar för annonsörerna. Den ena är det uppenbara att det går att köpa många mediers annonsutrymme via en plattform. Den andra, och viktigare, är att annonsörerna kan välja annonsmiljö utifrån innehållet i medierna. Den stora fördelen som seriösa medieföretag har på annonsmarknaden jämfört med Google och Facebook är att vi kan erbjuda annonsören kontroll över det sammanhang som annonsen visas i.

De flesta har säkert hört historier om hur annonser visas i helt vettlösa sammanhang på nätet. Senast hörde jag om Region Västerbotten som annonserade efter sjuksköterskor och fann att annonserna visades på Breitbart News. Kanske inte så många syrror bland Trump-anhängarna som var sugna på att flytta till Lycksele.

Att medieföretag kan erbjuda annonsplaceringar vid exempelvis sportinnehållet eller vid matrecepten är en självklar fördel som vi inte varit tillräckligt bra på att utnyttja i den digitala världen.

För en dryg vecka sedan skrev jag om Apples nya åtgärder för att blockera spårningen av annonser (via det som kallas tredjepartsdata). Det är bara ett av många initiativ som ger nya möjligheter för medieföretag att ta chansen att flytta fram positionerna och erbjuda annonsörerna att dra nytta av den relation vi byggt upp med våra läsare, det som på annonsspråk kallas förstaparts kunddata. Det danska initiativet bygger på att sälja både innehållskopplade annonser och att använda förstapartsdata (i det senare fallet enbart inom respektive mediebolags verksamhet, annars är det ju inte förstapart).

Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen i Danmark. Bara pandemin är över kanske de släpper in oss svenskar igen.